Työn merkityksellisyyden edistäminen palvelualalla
Perttula, Outi (2019)
Perttula, Outi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306829
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tutkittiin, miten työn merkityksellisyyttä voidaan edistää palvelualalla. Kehittämishankkeessa selvitettiin myös, millaisista tekijöistä työn merkityksellisyys muodostuu ja mitä erityispiirteitä työn merkityksellisyyden kokemisessa on palvelualalla. Hanke tehtiin Osuuskauppa Hämeenmaalle. Työn merkityksellisyyden edistämistä tukevista asioista kirjoitettiin opas Hämeenmaan esimiehille. Lisäksi pohdittiin koulutustarpeita koko Osuuskauppa Hämeenmaan henkilökunnalle sekä esimiehille.
Tietoperusta muodostui kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä, jotka käsittelevät työn merkityksellisyyden käsitettä, arviointia, kokemista ja johtamista, ihmisen psykologisia perustarpeita, palvelualaa, y-sukupolvea ja aiheen ajankohtaisuutta. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen kehittämistutkimus.
Tutkimusaineisto oli kaksiosainen, joista toisessa käytettiin narratiivista tutkimustapaa ja toisessa aineiston osassa learning cafe -tyylillä toteutettua työpajaa. Molemmat tutkimusaineistot kerättiin Osuuskauppa Hämeenmaan työntekijöiltä.
Tulokset osoittavat, että työn merkityksellisyyden kokemiseen voi vaikuttaa 22 eri nä-kökulmaa, joista neljä tärkeintä aihealuetta olivat ihmisläheisyys, johtaminen, työhyvin-vointi ja arvot. Kolme selkeästi tärkeintä asiaa, joista työn merkityksellisyys muodostuu, olivat yhdessä työskentelemisen mukavuus, töiden monipuolisuus ja asiakaspalvelu. Työnantajalla ja esimiehillä on monia mahdollisuuksia vaikuttaa työn merkityksellisyyden kokemiseen, mutta tärkeää on myös työntekijän toiminta ja ajattelu.
Tietoperusta muodostui kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä, jotka käsittelevät työn merkityksellisyyden käsitettä, arviointia, kokemista ja johtamista, ihmisen psykologisia perustarpeita, palvelualaa, y-sukupolvea ja aiheen ajankohtaisuutta. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen kehittämistutkimus.
Tutkimusaineisto oli kaksiosainen, joista toisessa käytettiin narratiivista tutkimustapaa ja toisessa aineiston osassa learning cafe -tyylillä toteutettua työpajaa. Molemmat tutkimusaineistot kerättiin Osuuskauppa Hämeenmaan työntekijöiltä.
Tulokset osoittavat, että työn merkityksellisyyden kokemiseen voi vaikuttaa 22 eri nä-kökulmaa, joista neljä tärkeintä aihealuetta olivat ihmisläheisyys, johtaminen, työhyvin-vointi ja arvot. Kolme selkeästi tärkeintä asiaa, joista työn merkityksellisyys muodostuu, olivat yhdessä työskentelemisen mukavuus, töiden monipuolisuus ja asiakaspalvelu. Työnantajalla ja esimiehillä on monia mahdollisuuksia vaikuttaa työn merkityksellisyyden kokemiseen, mutta tärkeää on myös työntekijän toiminta ja ajattelu.