Riveria-oppilaitoksen turvallisuuden kehittäminen Tutor-arvioinnin avulla
Raatikainen, Tenho (2019)
Raatikainen, Tenho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904307009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904307009
Tiivistelmä
Oppilaitosturvallisuuden merkitys ja laajuus nousivat yhteiskunnassamme esiin 2000-luvulla sattuneiden Jokelan ja Kauhajoen koulusurmien vuoksi. Koulusurmat vaikuttivat suurelta osin oppilaitosten oppilaiden ja henkilökunnan turvallisuuteen, joten koulusurmat saivat liikkeelle Suomessa kokonaisvaltaisen oppilaitosturvallisuuden kehittämisen.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Riveria-oppilaitokselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Riverian nykytila oppilaitosturvallisuuden näkökulmasta sekä laatia suunnitelma oppilaitosturvallisuuden kehittämiseksi. Riveria-oppilaitoksen turvallisuustasoa selvitettiin oppilaitoksen johtohenkilöille tehtyjen haastattelujen avulla. Haastattelurunkona käytettiin Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kehittämää TUTOR Max -turvallisuustoiminnan riskienarviointimallia.
Opinnäytetyö sisältää kehittämissuunnitelman, jossa esitetyillä toimenpiteillä voidaan parantaa oppilaitoksen turvallisuutta sekä kehittää turvallisuuskulttuuria. Toteutettujen kehittämistoimenpiteiden jälkeen oppilaitosturvallisuuden tilaa voidaan arvioida uudelleen.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Riveria-oppilaitokselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Riverian nykytila oppilaitosturvallisuuden näkökulmasta sekä laatia suunnitelma oppilaitosturvallisuuden kehittämiseksi. Riveria-oppilaitoksen turvallisuustasoa selvitettiin oppilaitoksen johtohenkilöille tehtyjen haastattelujen avulla. Haastattelurunkona käytettiin Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kehittämää TUTOR Max -turvallisuustoiminnan riskienarviointimallia.
Opinnäytetyö sisältää kehittämissuunnitelman, jossa esitetyillä toimenpiteillä voidaan parantaa oppilaitoksen turvallisuutta sekä kehittää turvallisuuskulttuuria. Toteutettujen kehittämistoimenpiteiden jälkeen oppilaitosturvallisuuden tilaa voidaan arvioida uudelleen.