Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma: Case K-Citymarket Karisma
Nieminen, Niilo (2019)
Nieminen, Niilo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda K-Citymarket Karismalle sosiaalisen median
markkinointisuunnitelma sen sosiaalisten median kanavien markkinointien tueksi.
Työn tarkoituksena on selvittää, minkä tyylinen sisältömarkkinointi on sopivaa juuri
yrityksen kohdeyleisölle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa. Teoriaosuus perustui pääasiallisesti elektronisiin asiantuntijalähteisiin. Aineistona tutkimuksessa käytettiin sosiaalisen median sisältöjä puolen vuoden ajalta sekä niistä
saatavia tilastotietoja.
Tarkastelujakson aineiston analysoinnin perusteella kävi ilmi, että mielenkiintoisemmalla sisällöllä saavuttaa suuremman kattavuuden sosiaalisen median kanavissa.
Teoriaosuudessa esille tulleet onnistuneen sisältöpäivityksen elementit tulivat niin
ikään esille parhaimmin menestyneissä julkaisuissa. Maksullisesti markkinoiduissa
julkaisuissa käytettyä summaa olennaisempi tekijä oli niin ikään sisällön onnistuminen. Instagramissa suurta näkyvyyttä ei pienemmän seuraajamäärän takia ollut mahdollista saada orgaanisesti. Maksullisella markkinointiominaisuudella oli kuitenkin kannattavaa käyttää myös Instagramia sisältömarkkinoinnin kanavana.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta inbound-tyylisen sisältömarkkinoinnin olevan parempi metodi saavuttaa suurta näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa kuin
perinteisen outbound-markkinoinnin. Julkaisun menestyminen on kuitenkin ensisijaisesti kiinni sen sisällöstä, joten parhaisiin lopputuloksiin pääsee löytämällä omaa potentiaalista kohderyhmää kiinnostavan sisällön.
markkinointisuunnitelma sen sosiaalisten median kanavien markkinointien tueksi.
Työn tarkoituksena on selvittää, minkä tyylinen sisältömarkkinointi on sopivaa juuri
yrityksen kohdeyleisölle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa. Teoriaosuus perustui pääasiallisesti elektronisiin asiantuntijalähteisiin. Aineistona tutkimuksessa käytettiin sosiaalisen median sisältöjä puolen vuoden ajalta sekä niistä
saatavia tilastotietoja.
Tarkastelujakson aineiston analysoinnin perusteella kävi ilmi, että mielenkiintoisemmalla sisällöllä saavuttaa suuremman kattavuuden sosiaalisen median kanavissa.
Teoriaosuudessa esille tulleet onnistuneen sisältöpäivityksen elementit tulivat niin
ikään esille parhaimmin menestyneissä julkaisuissa. Maksullisesti markkinoiduissa
julkaisuissa käytettyä summaa olennaisempi tekijä oli niin ikään sisällön onnistuminen. Instagramissa suurta näkyvyyttä ei pienemmän seuraajamäärän takia ollut mahdollista saada orgaanisesti. Maksullisella markkinointiominaisuudella oli kuitenkin kannattavaa käyttää myös Instagramia sisältömarkkinoinnin kanavana.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta inbound-tyylisen sisältömarkkinoinnin olevan parempi metodi saavuttaa suurta näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa kuin
perinteisen outbound-markkinoinnin. Julkaisun menestyminen on kuitenkin ensisijaisesti kiinni sen sisällöstä, joten parhaisiin lopputuloksiin pääsee löytämällä omaa potentiaalista kohderyhmää kiinnostavan sisällön.