Digitaalisen ratkaisun käyttäjälähtöinen suunnittelu ja käytettävyys
Haltsonen, Santtu (2019)
Haltsonen, Santtu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027242
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia käyttäjälähtöistä suunnittelua ja käyttökokemusta sekä tehdä Resell-sovellukselle visuaalinen kuvaus. Resell on digitaalinen alusta, joka yhdistää isosta kierrätysjätteestä, kuten huonekaluista tai sähkölaitteista eroon haluavat asiakkaat sekä viralliset jätteen noutajat.
Useat tutkimukset osoittavat, että yritykset saavuttavat parempia tuloksia, kun käyttäjät ovat mukana kehittämässä sovelluksia ja muita digitaalisia palveluita. Käyttäjälähtöinen suunnittelu antaa sovelluskehittäjille mahdollisuuden tutkia, kerätä ja analysoida, miten käyttäjä tuntee ja ajattelee, kun hän käyttää tuotetta tai palvelua.
Toinen yhtä tärkeä osa käyttäjälähtöisen suunnittelun lisäksi on käytettävyys. Huono käytettävyys voi saada käyttäjän vaihtamaan toiseen palveluun. Visuaalisen kuvauksen tekemiseen käytettiin Adobe XD -ohjelmistoa. Ohjelmalla voidaan tehdä ohjelmien prototyyppejä sekä suunnitella käyttökokemusta. Visuaalinen kuvaus sisältää kaksi osiota: toinen on asiakkaille ja toinen virallisille jätteen noutajille. Visuaalista kuvausta hyödynnetään, kun oikeaa sovellusta aloitetaan kehittämään.
Useat tutkimukset osoittavat, että yritykset saavuttavat parempia tuloksia, kun käyttäjät ovat mukana kehittämässä sovelluksia ja muita digitaalisia palveluita. Käyttäjälähtöinen suunnittelu antaa sovelluskehittäjille mahdollisuuden tutkia, kerätä ja analysoida, miten käyttäjä tuntee ja ajattelee, kun hän käyttää tuotetta tai palvelua.
Toinen yhtä tärkeä osa käyttäjälähtöisen suunnittelun lisäksi on käytettävyys. Huono käytettävyys voi saada käyttäjän vaihtamaan toiseen palveluun. Visuaalisen kuvauksen tekemiseen käytettiin Adobe XD -ohjelmistoa. Ohjelmalla voidaan tehdä ohjelmien prototyyppejä sekä suunnitella käyttökokemusta. Visuaalinen kuvaus sisältää kaksi osiota: toinen on asiakkaille ja toinen virallisille jätteen noutajille. Visuaalista kuvausta hyödynnetään, kun oikeaa sovellusta aloitetaan kehittämään.