Paikallisten sponsoritulojen lisäämisen keinot : case: Catz Lappeenranta ry
Knutas, Topi (2019)
Knutas, Topi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905017093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eteläkarjalaisten yritysten halukkuutta, mahdollisuuksia ja motivaatiotekijöitä eteläkarjalaisten pienten urheiluseurojen, erityisesti Lappeenrannan Catzin sponsorointiin.
Teoriaosuus koostuu sponsoroinnista ja sen eri elementeistä, urheilusponsoroinnista ja seuratoiminnasta. Näihin aihealueisiin pureuduttiin niiltä osin, kuin työn kannalta oli tarpeellista. Lähdemateriaalina tässä työssä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, niin englannin- kuin suomenkielistäkin sekä laajasti erilaisia internet-lähteitä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Määrällisessä tutkimuksessa käytettiin Google Forms -työkalua, jonka avulla kyselyyn saatiin yhteensä 22 vastausta. Tutkimuksen laadullinen osuus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluja toteutui yhteensä viisi kappaletta. Niiden avulla tutkittavana olleeseen aiheeseen saatiin syvällistä tietoa ja siten niillä oli suuri rooli tämän tutkimuksen onnistumisen kannalta.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella voidaan päätellä, että yritykset odottavat seuroilta parempaa tuotteistusta sponsoroinnissa. Tämä voisi auttaa seuroja saamaan yritykset paremmin mukaan seuran sponsoriksi. Kävi myös selvästi ilmi, ettei pelkkä näkyvyys ole enää nykypäivänä kaikille yrityksille riittävä vastine seuralle suunnatulle sponsorirahalle. Paikallisuus ja junioritoiminnan tukeminen olivat vastausten perusteella tärkeimmät motiivit paikallisten seurojen sponsoroinnissa.
Teoriaosuus koostuu sponsoroinnista ja sen eri elementeistä, urheilusponsoroinnista ja seuratoiminnasta. Näihin aihealueisiin pureuduttiin niiltä osin, kuin työn kannalta oli tarpeellista. Lähdemateriaalina tässä työssä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, niin englannin- kuin suomenkielistäkin sekä laajasti erilaisia internet-lähteitä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Määrällisessä tutkimuksessa käytettiin Google Forms -työkalua, jonka avulla kyselyyn saatiin yhteensä 22 vastausta. Tutkimuksen laadullinen osuus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluja toteutui yhteensä viisi kappaletta. Niiden avulla tutkittavana olleeseen aiheeseen saatiin syvällistä tietoa ja siten niillä oli suuri rooli tämän tutkimuksen onnistumisen kannalta.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella voidaan päätellä, että yritykset odottavat seuroilta parempaa tuotteistusta sponsoroinnissa. Tämä voisi auttaa seuroja saamaan yritykset paremmin mukaan seuran sponsoriksi. Kävi myös selvästi ilmi, ettei pelkkä näkyvyys ole enää nykypäivänä kaikille yrityksille riittävä vastine seuralle suunnatulle sponsorirahalle. Paikallisuus ja junioritoiminnan tukeminen olivat vastausten perusteella tärkeimmät motiivit paikallisten seurojen sponsoroinnissa.