Tukiasumisen palvelukonseptin kehittäminen henkilökohtaiseen budjetointiin perustuen
Mohsen, Sanna (2019)
Mohsen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida ja kehittää vammaisalan organisaation asumispalvelujen tukiasumista. Tavoitteena oli luoda palvelukonsepti tukiasumiseen henkilökohtaisen budjetoinnin periaatteella vammaispalvelujen tukiasumisen kontekstissa. Opinnäytetyö oli tarkoitus toteuttaa osana kohdeorganisaation tukiasumisen projektia, mutta opinnäytetyöntekijästä riippumattomista syistä opinnäytetyö toteutettiin lopulta opinnäytetyöntekijän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta aihetta kohtaan ja palvelukonseptin käyttöä on mietitty kohdeorganisaatiota laajemmin. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli selvittää vammaisalan organisaation asumispalvelujen tukiasumisen nykytila, tavoitetila ja tulevaisuus Lean VSM – arvovirtakuvauksen avulla. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli selvittää mitkä tekijät tukiasumisen asiakasprosessissa hidastavat asiakkaan palvelun saantia ja miten henkilökohtainen budjetointi voisi toimia tukiasumisen palvelujen järjestämisessä Leanin mukaisesti resurssitehokkaasti. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kansainvälisestä kehyksestä YK:n vammaisia koskevan sopimuksen kautta kansalliseen, jossa käsitellään uudistuvaa lainsäädäntöä, itsemääräämisoikeutta, valinnanvapautta ja henkilökohtaista budjetointia. Opinnäytetyössä käytetään menetelmällisenä ratkaisuna Lean – menetelmiä. Tietoperustaa alettiin keräämään kartoittamalla kohdeorganisaation tukiasumisen tilannetta Lean 5S - menetelmän avulla, jota jatkettiin VSM – arvovirtakuvauksella. Opinnäytetyöntekijä piti työpäiväkirjaa prosessin etenemisestä.
Opinnäytetyön keskeinen tuotos on tukiasumisen palveluprosessin kuvaus henkilökohtaisen budjetoinnin periaatteita noudattaen ja uusi palvelukonsepti. Palvelukonsepti suunniteltiin Lean – strategian avulla. Kohdeorganisaation palvelutuotannon tehokkuuskeskeistä ajattelua saataisiin muutettua yksinkertaistamisen kautta virtaustehokkuuden malliin. Fokuksen siirtäminen asiakkaaseen, mitä asiakas haluaa ja tarvitsee, on olennaista. Läpimenoajan lyhentäminen asiakasprosessin virtaustehokkuuden lisäämisen myötä on todennäköistä, mikäli asiakasprosessia pystytään sujuvoittamaan uuden palvelukonseptin myötä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tukiasumisen palvelukonseptin pilotointi yksityisellä tai julkisella sektorilla olisi seuraava kehittämisaskel, jotta konseptin toimivuutta voitaisiin luotettavasti testata.
Opinnäytetyön keskeinen tuotos on tukiasumisen palveluprosessin kuvaus henkilökohtaisen budjetoinnin periaatteita noudattaen ja uusi palvelukonsepti. Palvelukonsepti suunniteltiin Lean – strategian avulla. Kohdeorganisaation palvelutuotannon tehokkuuskeskeistä ajattelua saataisiin muutettua yksinkertaistamisen kautta virtaustehokkuuden malliin. Fokuksen siirtäminen asiakkaaseen, mitä asiakas haluaa ja tarvitsee, on olennaista. Läpimenoajan lyhentäminen asiakasprosessin virtaustehokkuuden lisäämisen myötä on todennäköistä, mikäli asiakasprosessia pystytään sujuvoittamaan uuden palvelukonseptin myötä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tukiasumisen palvelukonseptin pilotointi yksityisellä tai julkisella sektorilla olisi seuraava kehittämisaskel, jotta konseptin toimivuutta voitaisiin luotettavasti testata.