"En oo kuullukkaan" - Sisäinen viestintä sairaalan osastolla
Sandberg, Johanna (2019)
Sandberg, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027324
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää erään helsinkiläisen sairaalan osaston sisäistä viestintää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää työyhteisön sisäistä viestintää. Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia osastolle sisäisen viestinnän malli, jossa avataan yksityiskohtaisemmin sisäisen viestinnän hyviä käytänteitä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työyhteisön sisäistä viestintää ja viestinnän keinoja. Tietoperustassa on käytetty kotimaista kirjallisuutta ja tutkimustietoa sisäisestä viestinnästä. Opinnäytetyön aikana osaston henkilöstöä myös haastateltiin sisäisen viestinnän toiveista, tavoitteista ja kompastuskivistä.
Sisäisen viestinnän toimintamalli rakentui teoreettisen viitekehyksen ja osastolla toteutettujen haastatteluiden pohjalta. Toimintamalli nostaa esiin sisäisen viestinnän hyviä käytänteitä mm. asioiden esille nostamisen ja niistä puhumisen. Toimintamalli antaa vinkkejä sisäisen viestinnän toteuttamiseen kyseisellä sairaalan osastolla. Toimintamalli on sovellettavissa myös muissa työyhteisöissä.
The purpose of this functional thesis was to develop internal communication within a hospital in Helsinki. The aim of the thesis was to clarify the internal communication of the work community. The task of the thesis was to create a model for internal communication in the department, where the good practices of internal communication are opened in more detail.
The theoretical framework of the thesis examines the internal communication of the work community and the means of communication. The knowledge base uses Finnish literature and research data on internal communication. During the thesis, the staff of the department was also interviewed about the hopes, goals and stumbling blocks of internal communications.
The internal communication model was based on a theoretical framework and interviews conducted at the department. The operating model highlights good practices in internal communications, among others. highlighting and talking about things. The operating model provides tips for implementing internal communication at the hospital department. The operating model is also applicable in other work communities.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työyhteisön sisäistä viestintää ja viestinnän keinoja. Tietoperustassa on käytetty kotimaista kirjallisuutta ja tutkimustietoa sisäisestä viestinnästä. Opinnäytetyön aikana osaston henkilöstöä myös haastateltiin sisäisen viestinnän toiveista, tavoitteista ja kompastuskivistä.
Sisäisen viestinnän toimintamalli rakentui teoreettisen viitekehyksen ja osastolla toteutettujen haastatteluiden pohjalta. Toimintamalli nostaa esiin sisäisen viestinnän hyviä käytänteitä mm. asioiden esille nostamisen ja niistä puhumisen. Toimintamalli antaa vinkkejä sisäisen viestinnän toteuttamiseen kyseisellä sairaalan osastolla. Toimintamalli on sovellettavissa myös muissa työyhteisöissä.
The purpose of this functional thesis was to develop internal communication within a hospital in Helsinki. The aim of the thesis was to clarify the internal communication of the work community. The task of the thesis was to create a model for internal communication in the department, where the good practices of internal communication are opened in more detail.
The theoretical framework of the thesis examines the internal communication of the work community and the means of communication. The knowledge base uses Finnish literature and research data on internal communication. During the thesis, the staff of the department was also interviewed about the hopes, goals and stumbling blocks of internal communications.
The internal communication model was based on a theoretical framework and interviews conducted at the department. The operating model highlights good practices in internal communications, among others. highlighting and talking about things. The operating model provides tips for implementing internal communication at the hospital department. The operating model is also applicable in other work communities.