Sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitelma pienelle urheiluseuralle
Ilvessalo, Ilari; Reitala, Oliver (2019)
Ilvessalo, Ilari
Reitala, Oliver
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitelma pienelle urheiluseuralle Toukolan Teräkselle. Suunnitelman lisäksi opinnäytetyössä tehtiin toiminnallinen osuus, joka keskittyi Toukolan Teräksen jalkapallon edustusjoukkueen sosiaaliseen mediaan. Tavoitteena oli kehittää seuran sosiaalisen median tilaa ja lisätä seuran näkyvyyttä. Työssä sosiaalisen median kanavina hyödynnettiin Facebookia ja Instagramia. Näistä varsinkin Instagram tarvitsi kehitystä, sillä viimeinen julkaisu oli vuodelta 2016 ja seuraajia oli vain 73. Facebook on tähän astin ollut Toukolan Teräksen jalkapallon edustusjoukkueen pääkanava, ja tällä alustalla tilanne oli selkeästi parempi. Seuraajia Facebookissa oli 611 kun opinnäytetyö aloitettiin.
Tietoperusta opinnäytetyössä koostuu kirja- ja verkkolähteistä. Opinnäytetyössä on hyödynnetty sekä suomenkielistä että englanninkielistä kirjallisuutta. Verkkolähteet ovat eri organisaatioiden ja yritysten sivustoja, jotka ammatikseen suorittavat markkinointiviestintää.
Työssä laadittu sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitelma pitää sisällään kolme eri osaa, jotka kertovat minkälaista sisältöä tulisi julkaista ja milloin mihinkin kanavaan. Nämä kolme eri osaa ovat pre game-, after game- ja off game -osiot, jotka sisältävät ennen ottelua julkaistavaa, ottelun jälkeen julkaistavaa ja otteluiden ulkopuolella julkaistavaa sisältöä. Lisäksi suunnitelman avuksi on laadittu markkinointivuosikello, jonka tarkoituksena on osoittaa mihin aikaan vuodesta kutakin osiota tulisi toteuttaa.
Julkaisuja sosiaalisen median kanaviin tehtiin työn aikana yhteensä 20. Näistä 9 julkaistiin Instagramissa ja 11 Facebookissa. Toiminnallisen osuuden jälkeen seuraajamäärät kasvoivat Instagramissa 73 seuraajasta 221 seuraajaan ja Facebookissa 611 seuraajasta 624 seuraajaan. Lisäksi tykkäysmäärät olivat korkeita varsinkin Instagramissa, osoittaen että näkyvyys tässä kanavassa on parempaa. Suunnitelman mukaisista eri osioista suosituinta oli off game- ja after game -sisältö.
Työssä saatujen tulosten perusteella pystyttiin lisäämään seuran näkyvyyttä ja kehittämään sosiaalisen median tilaa luoden näin kiinnostavaa sisältöä seuraajille. Lisäksi onnistuttiin laatimaan suunnitelma joka on monipuolinen ja sovellettavissa myös muihin lajeihin. Lisäksi saatiin arvokasta tietoa siitä minkälainen sisältö seuraajia kiinnostaa ja mitkä ovat oikeat kanavat näkyvyyden lisäämiseen.
Tietoperusta opinnäytetyössä koostuu kirja- ja verkkolähteistä. Opinnäytetyössä on hyödynnetty sekä suomenkielistä että englanninkielistä kirjallisuutta. Verkkolähteet ovat eri organisaatioiden ja yritysten sivustoja, jotka ammatikseen suorittavat markkinointiviestintää.
Työssä laadittu sosiaalisen median markkinointiviestinnän suunnitelma pitää sisällään kolme eri osaa, jotka kertovat minkälaista sisältöä tulisi julkaista ja milloin mihinkin kanavaan. Nämä kolme eri osaa ovat pre game-, after game- ja off game -osiot, jotka sisältävät ennen ottelua julkaistavaa, ottelun jälkeen julkaistavaa ja otteluiden ulkopuolella julkaistavaa sisältöä. Lisäksi suunnitelman avuksi on laadittu markkinointivuosikello, jonka tarkoituksena on osoittaa mihin aikaan vuodesta kutakin osiota tulisi toteuttaa.
Julkaisuja sosiaalisen median kanaviin tehtiin työn aikana yhteensä 20. Näistä 9 julkaistiin Instagramissa ja 11 Facebookissa. Toiminnallisen osuuden jälkeen seuraajamäärät kasvoivat Instagramissa 73 seuraajasta 221 seuraajaan ja Facebookissa 611 seuraajasta 624 seuraajaan. Lisäksi tykkäysmäärät olivat korkeita varsinkin Instagramissa, osoittaen että näkyvyys tässä kanavassa on parempaa. Suunnitelman mukaisista eri osioista suosituinta oli off game- ja after game -sisältö.
Työssä saatujen tulosten perusteella pystyttiin lisäämään seuran näkyvyyttä ja kehittämään sosiaalisen median tilaa luoden näin kiinnostavaa sisältöä seuraajille. Lisäksi onnistuttiin laatimaan suunnitelma joka on monipuolinen ja sovellettavissa myös muihin lajeihin. Lisäksi saatiin arvokasta tietoa siitä minkälainen sisältö seuraajia kiinnostaa ja mitkä ovat oikeat kanavat näkyvyyden lisäämiseen.