Successful event marketing as a brand building tool
Alanko, Saara (2019)
Alanko, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037464
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksena hyödyntäen alan kirjallisuutta ja haastatteluja sekä esimerkkitapahtumia Suomen tapahtuma-alalta. Työn tavoitteena on selittää mitkä tekijät luovat onnistuneen tapahtumakonseptin. Ja kuinka onnistuneesti järjestetyt ta-pahtumat vahvistavat brändiä.
Teoreettinen viitekehys on rakennettu yrityksen brändin ja brändi-identiteetin pohjalta ja kuinka tapahtumat toimisivat osana yrityksen viestintää. Teoriassa käsitellään mark-kinointiviestintää, brändin luomista ja brändi-identiteetin muodostamista sekä tapahtu-mamarkkinointia brändiä tukevana toimintana. Tapahtumamarkkinointia tarkastellaan brändi-identiteettiä vahvistavana tekijänä ja kuinka tapahtumissa luodaan yrityksille brändillistä lisäarvoa.
Teoriaa tukevaa empiria lähdetietoa on esimerkkitapahtumat Suomen tapahtuma-alalta. Onnistuneista tapahtumista käytetään esimerkkitapahtumia Suomen tapahtumamarkki-noinnin parista. Näitä tapahtumia käytetään esimerkkitapauksina onnistuneista tavoit-teellisista tapahtumista ja kuinka tavoitteisiin päästiin upeilla tuloksilla. Lisäksi on haas-tatteluja tapahtuma-alan ammattilaisilta Suomesta. Haastatteluissa kerättiin teoriaa tuke-vaa tietoa ja konkreettisia työkaluja tapahtuma-alan parista.
Lopussa esitellään kehitettäviä kohtia ja ehdotuksia, jotta elämyksellistä markkinointia ja tapahtumamarkkinointia hyödynnettäisiin myös tavoitteellisemmin Suomessa. This thesis has been executed as a research utilizing event marketing literature and in-terviews and exemplary events from Finnish event industry. The objective is to explain and reason which features should be used to create a successful event concept. And how these successful events strengthen the brand value.
The theoretical background is built on brand and brand identity and how events work as a part of organization’s communications management. In the theoretical part handled topics are marketing communications, brand creation and brand identity but also how event marketing as a supportive activity to organization’s communication management. Events marketing is viewed as a strengthening factor for branding and how events cre-ate brand value for organizations.
The empiric source data, supporting the theoretical part, are exemplary events from the Finnish event industry. These events are used as exemplary events of successful goal-oriented events and how these events fulfilled their objectives and resulted exceptional outcomes. In addition, another empiric source is gathered interviews from the Finnish event industry professionals. Theoretical knowledge, concrete event management methods were collected from these interviews.
In the end of this thesis, suggestion ideas and improvements areas are presented, in order to promote the utilization of goal-oriented event marketing in Finland.
Teoreettinen viitekehys on rakennettu yrityksen brändin ja brändi-identiteetin pohjalta ja kuinka tapahtumat toimisivat osana yrityksen viestintää. Teoriassa käsitellään mark-kinointiviestintää, brändin luomista ja brändi-identiteetin muodostamista sekä tapahtu-mamarkkinointia brändiä tukevana toimintana. Tapahtumamarkkinointia tarkastellaan brändi-identiteettiä vahvistavana tekijänä ja kuinka tapahtumissa luodaan yrityksille brändillistä lisäarvoa.
Teoriaa tukevaa empiria lähdetietoa on esimerkkitapahtumat Suomen tapahtuma-alalta. Onnistuneista tapahtumista käytetään esimerkkitapahtumia Suomen tapahtumamarkki-noinnin parista. Näitä tapahtumia käytetään esimerkkitapauksina onnistuneista tavoit-teellisista tapahtumista ja kuinka tavoitteisiin päästiin upeilla tuloksilla. Lisäksi on haas-tatteluja tapahtuma-alan ammattilaisilta Suomesta. Haastatteluissa kerättiin teoriaa tuke-vaa tietoa ja konkreettisia työkaluja tapahtuma-alan parista.
Lopussa esitellään kehitettäviä kohtia ja ehdotuksia, jotta elämyksellistä markkinointia ja tapahtumamarkkinointia hyödynnettäisiin myös tavoitteellisemmin Suomessa.
The theoretical background is built on brand and brand identity and how events work as a part of organization’s communications management. In the theoretical part handled topics are marketing communications, brand creation and brand identity but also how event marketing as a supportive activity to organization’s communication management. Events marketing is viewed as a strengthening factor for branding and how events cre-ate brand value for organizations.
The empiric source data, supporting the theoretical part, are exemplary events from the Finnish event industry. These events are used as exemplary events of successful goal-oriented events and how these events fulfilled their objectives and resulted exceptional outcomes. In addition, another empiric source is gathered interviews from the Finnish event industry professionals. Theoretical knowledge, concrete event management methods were collected from these interviews.
In the end of this thesis, suggestion ideas and improvements areas are presented, in order to promote the utilization of goal-oriented event marketing in Finland.