Sukupolvet yhdistävä kumppanuus : Nettiopastuksen mallinnus
Happonen, Kati (2019)
Happonen, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905047558
Tiivistelmä
Suomalainen yhteiskunta käy parhaillaan läpi mittavia rakenteellisia muutoksia vallankumouksellisen digitalisaation kourissa. Nykyisillä toimintatavoilla on muutospainetta muun muassa jatkuvan tieto- ja viestintäteknologian kasvun myötä. Suurin este tekniikan kehitykselle on ihmisten vakiintuneet asenteet ja rutiinit sekä väestömme nopea ikääntyminen. Digitalisaation riittävät hyödyt voidaan saavuttaa vain, jos riittävän moni käyttää sähköisiä palveluita. Ihmisarvon ja tasa-arvon mukaan sähköisten palvelujen tulee olla helppokäyttöisiä. Ikääntyneet ovat kiinnostuneita ja valmiita käyttämään uutta teknologiaa, mikäli he saavat niiden käyttöön asianmukaista opastusta ja käyttö tuo heille lisäarvoa. Miten voimme osallistaa ikääntyneet tietoyhteiskuntaan ja saman aikaan ehkäistä paradoksia, kehityksen luomaa sukupolvien välistä syrjäytymistä?
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla edistetään sukupolvien välistä kumppanuutta tietoyhteiskunnassa. Kehittämistehtävänä oli luoda toimintamalli älylaitteiden opastukseen ikääntyneille. Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla opastustapahtumia, teemahaastatteluilla ja SWOT-analyysillä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisesti teemoittelun avulla. Opinnäytetyön kehittämisehdotukset muodostuivat yhdistämällä tutkimustietoa, lähdekirjallisuutta sekä tämän opinnäytetyön tuloksia.
Tulokset osoittavat, että ikääntyneiden myönteinen suhtautuminen nuoriin sekä tietotekniikkaan ja sen kehitykseen lisäävät sukupolvien välistä kumppanuutta. Teknologian käytöstä saatavat hyödyt ja opastuksen ilmapiiri, sukupolvien kohtaaminen tasa-arvoistavan asian äärellä edistävät kumppanuuden syntymistä. Yhteinen kieli ja molemminpuolinen ymmärtäväinen suhtautuminen edistävät kumppanuuden syntymistä. Lisäämällä edellytyksiä uuden oppimiseen ja odottamalla realistisia lopputuloksia opastuksesta vähennetään kumppanuutta estäviä tekijöitä. Kehittämistyössä tulee huomioida ikääntyneiden elämänhistoria. Ikääntyneet osallistetaan tietoyhteiskuntaan uusyhteisöllisyyden, sukupolvien kohtaamisen, avulla. Näin tuetaan ikääntyneiden motivaatiota ja vahvaa toimijuutta sekä estetään syrjäytyminen tietoyhteiskunnasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla edistetään sukupolvien välistä kumppanuutta tietoyhteiskunnassa. Kehittämistehtävänä oli luoda toimintamalli älylaitteiden opastukseen ikääntyneille. Tutkimus on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla opastustapahtumia, teemahaastatteluilla ja SWOT-analyysillä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisesti teemoittelun avulla. Opinnäytetyön kehittämisehdotukset muodostuivat yhdistämällä tutkimustietoa, lähdekirjallisuutta sekä tämän opinnäytetyön tuloksia.
Tulokset osoittavat, että ikääntyneiden myönteinen suhtautuminen nuoriin sekä tietotekniikkaan ja sen kehitykseen lisäävät sukupolvien välistä kumppanuutta. Teknologian käytöstä saatavat hyödyt ja opastuksen ilmapiiri, sukupolvien kohtaaminen tasa-arvoistavan asian äärellä edistävät kumppanuuden syntymistä. Yhteinen kieli ja molemminpuolinen ymmärtäväinen suhtautuminen edistävät kumppanuuden syntymistä. Lisäämällä edellytyksiä uuden oppimiseen ja odottamalla realistisia lopputuloksia opastuksesta vähennetään kumppanuutta estäviä tekijöitä. Kehittämistyössä tulee huomioida ikääntyneiden elämänhistoria. Ikääntyneet osallistetaan tietoyhteiskuntaan uusyhteisöllisyyden, sukupolvien kohtaamisen, avulla. Näin tuetaan ikääntyneiden motivaatiota ja vahvaa toimijuutta sekä estetään syrjäytyminen tietoyhteiskunnasta.