dc.contributor.author | Kalliala, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2010-06-21T12:25:39Z | |
dc.date.available | 2010-06-21T12:25:39Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2010052710703 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/16832 | |
dc.description.abstract | Työlleni perusteena oli paljolti keskusteluissa ja alan tutkimuksissa noussut lasten hyvinvoinnin heikkeneminen. Perhekerhon kohderyhmänä olivat kolmannen luokan luokkayhteisö, johon kuuluivat lapset sekä heidän vanhempansa. Tarve Perhekerholle nousi yhteistyökoululta. Koulussa on havaittu kiusaamisen sekä kouluviihtymättömyyden lisääntymistä, joiden nähdään olevan seurausta lasten hyvinvoinnin heikentymisestä. Yhdessä työelämän kanssa halusimme kehitellä menetelmän, jolla pystyttäisiin tukemaan lasten hyvinvoinnin parantamista.
Perhekerhon tavoitteena olivat lapsen hyvinvoinnin edistäminen sekä vanhemmuuden tukeminen. Lisäksi Perhekerhossa pyrittiin lisäämään lasten ja vanhempien vuorovaikutusta sekä tukemaan heidän yhdessä toimimista. Perhekerhon rakentuessa kahdesta ryhmästä sen sisälle muodostui molempien ryhmien omat tavoitteet. Lasten ryhmässä tavoitteena olivat ryhmän yhteisöllisyyden parantaminen sekä lasten yhteistyötaitojen lisääminen. Vanhempien ryhmässä tavoitteena olivat vanhempien osallisuuden lisääminen sekä vanhempien tukiverkoston vahvistaminen. Tavoitteisiin pyrittiin käsittelemällä molemmissa ryhmissä lasten hyvinvointiin liittyviä teemoja. Käsiteltäviä teemoja lasten ryhmässä olivat ryhmähenki ja ryhmän toimivuus, koulussa viihtyminen, omat tunteet ja erilaisuus, turvallisuus sekä yhteisöllisyys. Lasten ja vanhempien vuorovaikutuksen lisäämiseksi järjestimme ryhmälle ohjatusti yhteistä toimintaa.
Opinnäytetyöraporttini jakaantuu kahteen kokonaisuuteen, teoriapohjaan lasten hyvinvoinnin ulottuvuuksista sekä Perhekerhon toiminnan kuvaamiseen. Teoreettinen viitekehys käsittelee lasten hyvinvoinnin kannalta yhteisöllisyyttä sekä turvallisuutta. Toiminnan kuvaamisessa kuvaan toiminnan suunnittelua ja toteuttamista.
Työni tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Perhekerhon toimintaa sekä lopuksi laatia toimintamalli Perhekerhosta. Opinnäytetyössäni reflektoin tekemiäni ratkaisuja sekä arvioin suunnitelmien onnistumista. Reflektoinnin ja arvioinnin tuloksien avulla on laadittu kirjallinen toimintamalli Perhekerhosta. Toimintamallia laadittaessa on kuunneltu myös yhteistyötahoja, ja otettu heidän kehitysideansa huomioon. Toimintamalli on käytettävissä oleva malli, jota voidaan käyttää myöhemmin Perhekerhon toteuttamisessa. | fi |
dc.description.abstract | ”Everyone is a child once in a lifetime” Family club method of childhood support
The idea of the study came from discussions and studies on the deterioration on the well-being of children. The target group of the family club was a class community consisting of third class pupils and their parents. The need for the family club came from the school because there had been bullying in the school and children’s well-being was on decrease. In coopera-tion with the school we wanted to develop a method to support child welfare. The purpose of the thesis was to design and implement a plan of action for the family club.
The purpose of the thesis was to promote children’s welfare and to support parenthood. In addition, this thesis intended to increase interaction between children and parents, and support their being together. Family club contained two groups. The aim of the children’s group was to improve children’s communality and increase their cooperation skills. The goal of the parent group was to confirm parents’ support network and increase their co-operation. The themes prosecced in the family club were based on child welfare. The themes were team spirit and group dynamics, well being in school, feelings and diversity, safety and communality.
The thesis consists of two sections, the theorical discussion on children welfare and a description of the family club. The theoretical frame of reference comprised the themes of community and security of the child. The description of the action dealt with planning and implementation of action.
The model of family club is based on reflection and evaluation which have been made. Co-operation partners were consulted during the process of developing the model and their views were taken into consideration in developing the family club. Family club model is a model that can be used later in the implementation of a family club. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | "Jokainen on vain kerran lapsi" Perhekerho lapsuuden tukemisen menetelmänä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/266 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | lapset | fi |
dc.subject.ysa | perheet | fi |
dc.subject.ysa | lapsiperheet | fi |
dc.subject.ysa | kerhot | fi |
dc.subject.ysa | hyvinvointi | fi |
dc.subject.ysa | yhteisöllisyys | fi |
dc.subject.ysa | turvallisuus | fi |
dc.subject.ysa | koulukiusaaminen | fi |
dc.subject.ysa | media | fi |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | lasten hyvinvointi | |
dc.subject.keyword | perheiden hyvinvointi | |
dc.subject.keyword | yhteisöllisyys | |
dc.subject.keyword | turvallisuus | |
dc.subject.keyword | koulukiusaaminen | |
dc.subject.keyword | media | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |