Lapsen w-istunta ja sen ennaltaehkäisy: Ohje Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän fysioterapeuteille
Rautiainen, Henna; Tenhunen, Tiina; Kiiskilä, Laura (2019)
Rautiainen, Henna
Tenhunen, Tiina
Kiiskilä, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088425
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoon perustuvan raporttiosuuden lapsen w-istunnan haittavaikutuksista lapsen alaraajan rakenteisiin sekä tuotoksena ohjeen ”Lapsen vaihtoehtoiset istunta-asennot.” Toimeksiantaja on Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä (PHHYKY). Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta lasten w-istunnan haittavaikutuksista sekä tavoitteena tuottaa ohje vaihtoehtoisista leikkiasennoista. Ohje on tarkoitettu käytettäväksi PHHYKY:lle, lasten vanhemmille sekä lasten kanssa työskenteleville esimerkiksi neuvolaan ja varhaiskasvattajille. Ohjeen toteuttamiseksi oli tarpeen selvittää, miksi lapsi hakeutuu w-istuntaan, mitä haittavaikutuksia w-istunnasta on sekä selvittää lapsen alaraajan rakenteille kuormittamattomat vaihtoehtoiset leikkiasennot. Näihin kysymyksiin vastataan opinnäytetyössä kirjallisuuden ja tutkimustiedon perusteella.
W-istunta on lapselle helppo leikkiasento, koska lapselle on luontaista istua lonkat sisäkierrossa leikki-ikään asti. Lisäksi w-istunta tarjoaa laajan tukipinnan. W-istunta on hyvin yleistä lapsilla, joilla on lihasjäntevyyden poikkeavuuksia erityisesti alentunutta lihasjäntevyyttä. W-istunta kuuluu lapsen normaaliin kehitykseen. Ainoana ja pitkäaikaisena leikkiasentona w-istunta heikentää motoristen taitojen kehittymistä sekä näkyy lapsen kävelyssä lonkkien sisäkiertona. Opinnäytetyössä käsitellään myös nilkan, polven ja lonkan anatomiaa ja 2-4-vuotiaan lapsen motorista kehitystä ilman ympäristötekijöiden merkitystä.
Ohjeen tarkoitus on ennaltaehkäistä lasten w-istuntaa ja motivoida lapsiperheitä huomioimaan lasten monipuolisia leikkiasentoja w-istunnan haittavaikutusten ennaltaehkäisemiseksi. W-istunta opittuna tapana on hankala saada pois. Tämän vuoksi w-istunnan ennaltaehkäisy on tärkeää.
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoon perustuvan raporttiosuuden lapsen w-istunnan haittavaikutuksista lapsen alaraajan rakenteisiin sekä tuotoksena ohjeen ”Lapsen vaihtoehtoiset istunta-asennot.” Toimeksiantaja on Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä (PHHYKY). Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta lasten w-istunnan haittavaikutuksista sekä tavoitteena tuottaa ohje vaihtoehtoisista leikkiasennoista. Ohje on tarkoitettu käytettäväksi PHHYKY:lle, lasten vanhemmille sekä lasten kanssa työskenteleville esimerkiksi neuvolaan ja varhaiskasvattajille. Ohjeen toteuttamiseksi oli tarpeen selvittää, miksi lapsi hakeutuu w-istuntaan, mitä haittavaikutuksia w-istunnasta on sekä selvittää lapsen alaraajan rakenteille kuormittamattomat vaihtoehtoiset leikkiasennot. Näihin kysymyksiin vastataan opinnäytetyössä kirjallisuuden ja tutkimustiedon perusteella.
W-istunta on lapselle helppo leikkiasento, koska lapselle on luontaista istua lonkat sisäkierrossa leikki-ikään asti. Lisäksi w-istunta tarjoaa laajan tukipinnan. W-istunta on hyvin yleistä lapsilla, joilla on lihasjäntevyyden poikkeavuuksia erityisesti alentunutta lihasjäntevyyttä. W-istunta kuuluu lapsen normaaliin kehitykseen. Ainoana ja pitkäaikaisena leikkiasentona w-istunta heikentää motoristen taitojen kehittymistä sekä näkyy lapsen kävelyssä lonkkien sisäkiertona. Opinnäytetyössä käsitellään myös nilkan, polven ja lonkan anatomiaa ja 2-4-vuotiaan lapsen motorista kehitystä ilman ympäristötekijöiden merkitystä.
Ohjeen tarkoitus on ennaltaehkäistä lasten w-istuntaa ja motivoida lapsiperheitä huomioimaan lasten monipuolisia leikkiasentoja w-istunnan haittavaikutusten ennaltaehkäisemiseksi. W-istunta opittuna tapana on hankala saada pois. Tämän vuoksi w-istunnan ennaltaehkäisy on tärkeää.