Kuntoutuksen digiloikka: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kuntoutuspalveluiden digitaalisen palvelumallin kehittäminen
Hietaranta, Tiina; Nevalainen, Päivi (2019)
Hietaranta, Tiina
Nevalainen, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098526
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation mahdollisuudet nähdään osana tuottavuusloikkaa, joka edellyttää käyttäjälähtöisiä, tuottavuutta ja tuloksellisuutta nostavia yhden luukun digitaalisia palveluja sekä muita kansalaisten osallisuutta tukevia toimintatapoja. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän strategia vuosille 2018 - 2022 nostaa digitaaliset ratkaisut osaksi toimenpiteitä, joilla pyritään vastaamaan alueella vaikuttaviin ikääntymisen, kiihtyvän kilpailun sekä asiakkaiden valinnanvapauden lisääntymisen mukanaan tuomiin haasteisiin. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän avokuntoutuksen aikuisten sekä lasten ja nuorten vastuuyksiköille ja apuvälinekeskuksen tulosyksikölle digitaalisten palveluiden malli. Kehittämistyö sisälsi myös henkilöstön digiosaamisen kartoituksen.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa Webropol-kyselyn avulla selvitettiin kuntoutuksen palveluprosessien nykytilaa. Kuntoutuksen palveluprosessien kehittämiskohteiksi nähtiin yhtymän verkkosivuston sisältö ja käytettävyys, ajanvaraus ja hoitoon pääsy sekä esitietojen saaminen asiakkaalta. Aikaa vievinä työvaiheina koettiin palaverikäytännöt, kirjaaminen sekä töiden suunnittelu. Oppimiskahvilassa jatkojalostettiin kyselystä saatuja tuloksia työstämällä digitaalisten palveluiden sisältöjä ja soveltuvuutta kuntoutuksen käyttöön sekä kirjattiin digitaalisten palveluiden kehittämisessä huomioitavia asioita. Kehittämishankkeeseen osallistuneet kuntoutuksen työntekijät suhtautuivat positiivisesti digitaalisiin palveluihin.
Kehittämishankkeen tuotoksena valmistui kuntoutuksen digitaalisten palvelujen malli, joka otetaan luodun suunnitelman mukaisesti käyttöön kuntoutuksen vastuu- ja tulosyksiköissä. The possibility to digitalize social and welfare services is seen as a part of a productivity leap which requires user-driven, one-stop-shop digital services enhancing productivity and efficiency, as well as other approaches supporting the engagement of citizens. The strategy of the Päijät-Häme Welfare District raises digital services as one of the tools with which to encounter challenges caused by ageing of the population, increasing business competition and patients' increased freedom of choice. The purpose of this project was to create a digital service model for the units responsible for the outpatient rehabilitation of adult, child and youth patients in the Päijät-Häme Welfare District. The development work also included a survey of the digital skills of the personnel.
This development project was carried out as an action research by means of a Webropol survey for finding out the present state of the service processes used in rehabilitation. The following development points were found in the rehabilitation service processes: web content and web usability of the welfare district, scheduling of appointments, availability of health care and receiving patient history from the client. The following time consuming stages were found: meeting procedures, documentation and work planning. A learning café was used to further process the results of the survey by processing the contents of the digital services and their applicability for rehabilitation, as well as for recording any matters pertaining to the development of digital services. The rehabilitation personnel taking part in the development process had a positive attitude towards digital services.
The output of the development project was a digital rehabilitation service model that is to be used according to the plan in the responsible units and profit centers of rehabilitation.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa Webropol-kyselyn avulla selvitettiin kuntoutuksen palveluprosessien nykytilaa. Kuntoutuksen palveluprosessien kehittämiskohteiksi nähtiin yhtymän verkkosivuston sisältö ja käytettävyys, ajanvaraus ja hoitoon pääsy sekä esitietojen saaminen asiakkaalta. Aikaa vievinä työvaiheina koettiin palaverikäytännöt, kirjaaminen sekä töiden suunnittelu. Oppimiskahvilassa jatkojalostettiin kyselystä saatuja tuloksia työstämällä digitaalisten palveluiden sisältöjä ja soveltuvuutta kuntoutuksen käyttöön sekä kirjattiin digitaalisten palveluiden kehittämisessä huomioitavia asioita. Kehittämishankkeeseen osallistuneet kuntoutuksen työntekijät suhtautuivat positiivisesti digitaalisiin palveluihin.
Kehittämishankkeen tuotoksena valmistui kuntoutuksen digitaalisten palvelujen malli, joka otetaan luodun suunnitelman mukaisesti käyttöön kuntoutuksen vastuu- ja tulosyksiköissä.
This development project was carried out as an action research by means of a Webropol survey for finding out the present state of the service processes used in rehabilitation. The following development points were found in the rehabilitation service processes: web content and web usability of the welfare district, scheduling of appointments, availability of health care and receiving patient history from the client. The following time consuming stages were found: meeting procedures, documentation and work planning. A learning café was used to further process the results of the survey by processing the contents of the digital services and their applicability for rehabilitation, as well as for recording any matters pertaining to the development of digital services. The rehabilitation personnel taking part in the development process had a positive attitude towards digital services.
The output of the development project was a digital rehabilitation service model that is to be used according to the plan in the responsible units and profit centers of rehabilitation.