Olipa kerran -lasten kulttuuritapahtuma lapsiperheiden innostajana
Korhonen, Leena (2010)
Korhonen, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810914
Tiivistelmä
Organisoin opinnäytetyönäni matalan kynnyksen kulttuuritapahtuman lapsiperheille. Tapahtuma järjestettiin Järvenpäässä. Projekti toteutettiin pääasiallisesti Lapsen ja nuoren hyvä arki –hankkeen, Järvenpään kaupungin ja Iitu Inkilän muistorahaston voimin. Tapahtumassa oli mukana järvenpääläisiä kulttuurintuottajia, taiteilijoita ja organisaatioita lastenkulttuurin eri osa-alueilta. Tapahtuma oli maksuton ja suunnattu kaikille järvenpääläisille alle kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli lisätä Järvenpäässä tarjottavaa lastenkulttuuria ja innostaa perheitä yhdessä tekemiseen. Tavoitteena oli antaa perheille ideoita helppoon ja mukavaan yhteistoimintaan. Laajemmassa merkityksessä tavoitteena oli lisätä lapsiperheiden hyvinvointia tarjoamalla elämyksiä lastenkulttuurin keinoin.
Tapahtuman ohjelma koostui lastenkulttuurin eri osista. Mukana oli kädentaitoja, kuvailmaisua, draamaleikkiä, tanssia, satuja ja kirjallisuutta, saduttamista ja musiikkia eri muodoissa. Lastenkulttuurilla voidaan edistää lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Lastenkulttuurilla voidaan tukea lapsiperheitä, sukupolvien välistä vuorovaikutusta, lapsille tärkeitä yhteisöjä ja vahvistaa perheiden osallisuutta.
Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen innostaminen. Tavoitteena oli innostaa opiskelijoita ja yhteistyökumppaneita, jotka sitten välillisesti innostivat tapahtuman kävijöitä. Innostamisella tuetaan yksilön ja yhteisön luovuutta, saadaan ihmiset liikkeelle ja edistetään heidän välistä sosiaalista kommunikaatiota ja tasavertaisuutta.
Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijat arvioivat projektin onnistumista ja merkitystä tekemällä kyselytutkimuksen tapahtuman kävijöille, mukana olleille opiskelijoille ja yhteistyökumppaneille. Kävijät toivoivat, että kulttuuritapahtuma saisi jatkoa ja että vastaa-vanlaisia tapahtumia järjestettäisiin enemmän. Tapahtumalla onnistuttiin lisäämään Järvenpäässä tarjottavaa lastenkulttuuria. Perheet saivat uusia ideoita mukavaan yhteistoimintaan lastensa kanssa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli lisätä Järvenpäässä tarjottavaa lastenkulttuuria ja innostaa perheitä yhdessä tekemiseen. Tavoitteena oli antaa perheille ideoita helppoon ja mukavaan yhteistoimintaan. Laajemmassa merkityksessä tavoitteena oli lisätä lapsiperheiden hyvinvointia tarjoamalla elämyksiä lastenkulttuurin keinoin.
Tapahtuman ohjelma koostui lastenkulttuurin eri osista. Mukana oli kädentaitoja, kuvailmaisua, draamaleikkiä, tanssia, satuja ja kirjallisuutta, saduttamista ja musiikkia eri muodoissa. Lastenkulttuurilla voidaan edistää lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Lastenkulttuurilla voidaan tukea lapsiperheitä, sukupolvien välistä vuorovaikutusta, lapsille tärkeitä yhteisöjä ja vahvistaa perheiden osallisuutta.
Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen innostaminen. Tavoitteena oli innostaa opiskelijoita ja yhteistyökumppaneita, jotka sitten välillisesti innostivat tapahtuman kävijöitä. Innostamisella tuetaan yksilön ja yhteisön luovuutta, saadaan ihmiset liikkeelle ja edistetään heidän välistä sosiaalista kommunikaatiota ja tasavertaisuutta.
Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijat arvioivat projektin onnistumista ja merkitystä tekemällä kyselytutkimuksen tapahtuman kävijöille, mukana olleille opiskelijoille ja yhteistyökumppaneille. Kävijät toivoivat, että kulttuuritapahtuma saisi jatkoa ja että vastaa-vanlaisia tapahtumia järjestettäisiin enemmän. Tapahtumalla onnistuttiin lisäämään Järvenpäässä tarjottavaa lastenkulttuuria. Perheet saivat uusia ideoita mukavaan yhteistoimintaan lastensa kanssa.