Tarjousprosessin kehittäminen palvelumallin avulla
Koljonen, Risto Anselmi (2019)
Koljonen, Risto Anselmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098631
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, voidaanko yrityksen tarjousprosessia kehittää palvelumallin avulla. Tarve tarjousprosessin kehittämiselle oli tunnistettu yrityksessä. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja tutkimuksen tuloksia käytetään yrityksen prosessien ja tiimien työn kehittämiseen. Tutkimuksen tulokset tukevat yrityksen muutosta kohti asiantuntijayritystä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös osoittaa osaaminen ja opitun soveltaminen työelämän projektissa.
Palvelumalli on palvelumuotoilun työkalu. Palvelumuotoilussa kehitetään yrityksen, organisaation tai yhteisön palveluja. Uusien sekä parempien palvelujen kehittäminen on palvelumuotoilua. Palvelujen kehittäminen pohjaa asiakasymmärrykselle. Palvelumalli kuvastaa palveluprosessia. Palvelumallista selviää, kuinka palvelu toimii asiakkaan näkökulmasta ja mitä palvelun taustalla tapahtuu yrityksessä.
Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua ja palvelumallin luomiseen yhteiskehittämistä työpajassa. NABC-mallin ja toimintatutkimuksen tutkimusstrategian avulla arvioitiin kehittämismenetelmien tuloksia. Tuloksena saatiin kyselyjen ja haastattelujen avulla vahvistettua ideoita, siitä mitä ratkaisuja tarjousprosessin kehittämisessä voidaan hyödyntää. Myös palvelumallin koettiin kuvaavan yrityksen tarjousprosessia. Opinnäytetyö vahvistaa käsitystä, että tarjousprosessia voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Tulokset osoittavat, että palvelumallia voi käyttää pohjana prosessin kuvaamiseen ja siten tarjousten kehittämiseen. Myös haastattelujen perusteella palvelumallilla voitaisiin selventää toisen liiketoiminta-alueen tarjousprosessin ymmärtämistä. Samoin kysely vahvistaa käsitystä siitä, että tarjouspyynnöstä olisi mahdollista kehittää verkkokysely. Tarjouspyynnön verkkokyselyn kehittämisessä onnistuttiin tunnistamaan haasteita.
Palvelumalli on palvelumuotoilun työkalu. Palvelumuotoilussa kehitetään yrityksen, organisaation tai yhteisön palveluja. Uusien sekä parempien palvelujen kehittäminen on palvelumuotoilua. Palvelujen kehittäminen pohjaa asiakasymmärrykselle. Palvelumalli kuvastaa palveluprosessia. Palvelumallista selviää, kuinka palvelu toimii asiakkaan näkökulmasta ja mitä palvelun taustalla tapahtuu yrityksessä.
Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua ja palvelumallin luomiseen yhteiskehittämistä työpajassa. NABC-mallin ja toimintatutkimuksen tutkimusstrategian avulla arvioitiin kehittämismenetelmien tuloksia. Tuloksena saatiin kyselyjen ja haastattelujen avulla vahvistettua ideoita, siitä mitä ratkaisuja tarjousprosessin kehittämisessä voidaan hyödyntää. Myös palvelumallin koettiin kuvaavan yrityksen tarjousprosessia. Opinnäytetyö vahvistaa käsitystä, että tarjousprosessia voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Tulokset osoittavat, että palvelumallia voi käyttää pohjana prosessin kuvaamiseen ja siten tarjousten kehittämiseen. Myös haastattelujen perusteella palvelumallilla voitaisiin selventää toisen liiketoiminta-alueen tarjousprosessin ymmärtämistä. Samoin kysely vahvistaa käsitystä siitä, että tarjouspyynnöstä olisi mahdollista kehittää verkkokysely. Tarjouspyynnön verkkokyselyn kehittämisessä onnistuttiin tunnistamaan haasteita.