Consumer trends and trends delivery process for Nokia.Mobi
Olanterä, Janne (2010)
Olanterä, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810898
Tiivistelmä
Maailman verkostuttua matkapuhelimista on tullut entistä henkilökohtaisempia ja useasti myös tietokoneen taskukokoisia sijaisia. Näin ollen matkapuhelimen ääressä vietetty aika on useimmiten muuta kuin pelkkää puhelimeen puhumista, varsinkin jos puhutaan nykyään jo niin yleisistä älypuhelimista. Kun älypuhelimella pystytään tekemään lähes samoja asioita kuin perinteisellä tietokoneellakin, on alalle syntynyt aivan uudenlaisia mahdollisuuksia kaupallisiin sovelluksiin sekä teknologian, kommunikaation että markkinoinnin näkökulmasta.
Lopputyöni on tehty yhteistyössä Nokian kanssa ja osapuolina yhtiössä olivat tulevaisuuden kuluttajatrendien tutkimiseen keskittynyt tiimi, sekä Nokian sisäisen mobiiliportaalin kehittämiseen keskittynyt tiimi. Näiden kahden tiimin välillä oli selkeä yhteys tavalla joka johti lopputyöni aiheeseen.
Nokia Mobi joka on Nokian sisäistä mobiiliportaalia työstävä tiimi, haluasi saada enemmän tietoa kuluttajien käytöksestä ja varsinkin tulevaisuuden trendeistä luodessaan uutta sisältöä projekteihinsa. Tässä oli selkeä mahdollisuus kahden tiimin suoraan yhteistyöhön, joten sain mahdollisuuden liittyä puoleksi vuodeksi tulevaisuuden kuluttajatrendi tiimiin tätä projektia varten. Lopputyössäni olen ottanut näkökulmaksi tulevaisuuden kuluttajien käytöksen, mobiilimarkkinoinnin ja mobiililaitteiden käytön suhteen. Alue on laaja, ja kun tiedetään kuinka jatkuvasti syntyy uutta sekä teknologian puolella sekä esimerkiksi uusina markkinointi ideoina, halusin tuoda esiin teemoja jotka mahdollisesti tulevat olemaan tärkeitä tulevaisuuden mobiilisisällön kehittäjille kuluttajan näkökulmasta. Rajan veto trendeissä, varsinkin kuluttaja ja teknologia puolen trendeissä on hankalaa joten myöhemmin esiintyvissä ajatelmissani yhdistellään näitä molempia.
Lopputyöni lähtee liikkeelle esittelemällä taustoja ja tutkimusongelman, ja jatkuu yleisellä yhtiön esittelyllä. Myöhemmin käydään läpi lopputyöprojektin osapuolet sekä teoreettinen osuus jossa paneudutaan ensin käsitteeseen trendi ja niiden ennustamisen mahdollisuuteen, palvelu markkinointimalliin, kuluttajakäyttäytymiseen sekä web 2.0:aan. Näiden jälkeen esittelen omia näkemyksiäni tulevaisuudessa mahdollisesti esiintyvistä kuluttajatrendeistä ja niiden mahdollisista implikaatioista mobiilimaailmaan. Lopputyön jälkipuoliskolla olen tehnyt prosessikartan kuinka nämä kaksi tiimiä voisivat parhaimmailla mahdollisella tavalla tehdä yhteistyötä jossa molemmat osapuolet hyötyisivät toisistaan. Lopputyön päättää päätelmäosuus missä katsotaan miten asiat ovat edenneet ja miltä maailma näyttää projektin aloituksen jälkeen.
Lopputyöni on tehty yhteistyössä Nokian kanssa ja osapuolina yhtiössä olivat tulevaisuuden kuluttajatrendien tutkimiseen keskittynyt tiimi, sekä Nokian sisäisen mobiiliportaalin kehittämiseen keskittynyt tiimi. Näiden kahden tiimin välillä oli selkeä yhteys tavalla joka johti lopputyöni aiheeseen.
Nokia Mobi joka on Nokian sisäistä mobiiliportaalia työstävä tiimi, haluasi saada enemmän tietoa kuluttajien käytöksestä ja varsinkin tulevaisuuden trendeistä luodessaan uutta sisältöä projekteihinsa. Tässä oli selkeä mahdollisuus kahden tiimin suoraan yhteistyöhön, joten sain mahdollisuuden liittyä puoleksi vuodeksi tulevaisuuden kuluttajatrendi tiimiin tätä projektia varten. Lopputyössäni olen ottanut näkökulmaksi tulevaisuuden kuluttajien käytöksen, mobiilimarkkinoinnin ja mobiililaitteiden käytön suhteen. Alue on laaja, ja kun tiedetään kuinka jatkuvasti syntyy uutta sekä teknologian puolella sekä esimerkiksi uusina markkinointi ideoina, halusin tuoda esiin teemoja jotka mahdollisesti tulevat olemaan tärkeitä tulevaisuuden mobiilisisällön kehittäjille kuluttajan näkökulmasta. Rajan veto trendeissä, varsinkin kuluttaja ja teknologia puolen trendeissä on hankalaa joten myöhemmin esiintyvissä ajatelmissani yhdistellään näitä molempia.
Lopputyöni lähtee liikkeelle esittelemällä taustoja ja tutkimusongelman, ja jatkuu yleisellä yhtiön esittelyllä. Myöhemmin käydään läpi lopputyöprojektin osapuolet sekä teoreettinen osuus jossa paneudutaan ensin käsitteeseen trendi ja niiden ennustamisen mahdollisuuteen, palvelu markkinointimalliin, kuluttajakäyttäytymiseen sekä web 2.0:aan. Näiden jälkeen esittelen omia näkemyksiäni tulevaisuudessa mahdollisesti esiintyvistä kuluttajatrendeistä ja niiden mahdollisista implikaatioista mobiilimaailmaan. Lopputyön jälkipuoliskolla olen tehnyt prosessikartan kuinka nämä kaksi tiimiä voisivat parhaimmailla mahdollisella tavalla tehdä yhteistyötä jossa molemmat osapuolet hyötyisivät toisistaan. Lopputyön päättää päätelmäosuus missä katsotaan miten asiat ovat edenneet ja miltä maailma näyttää projektin aloituksen jälkeen.