Liikkeenkaappaus HTC Vive -työkalustolla
Kinnunen, Samuli (2019)
Kinnunen, Samuli
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109096
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään liikkeenkaappaustekniikan rakentaminen virtuaalitodellisuus työkalustoon. Liikkeenkaappauksen tekniikka ja käyttökokemukset on pohjustettu Xsens MVN -laitteistolla työskentelyyn, ja näitä kokemuksia verrataan HTC Vive -laitteiston suorituskykyyn.
Ennen teknistä vaihetta, opinnäytetyössä esitellään alustavaa informaatiota liikkeenkaappauksesta. Alkuun on koostettu lyhyt liikkeenkaappauksen kehityshistoria, sekä esittely nykypäiväisistä tekniikoista tuottaa liikkeenkaappausta. Tämä informaatio auttaa ymmärtämään, kuinka syvälle virtuaalitodellisuuden työkaluja täytyy tutkia, ennen niiden hyödyntämistä tuotannolliseen liikkeenkaappaukseen. HTC Vive -laitteistolla liikkeenkaappaus vaatii väliohjelmiston toimiakseen animaatiodatan nauhoitustyökaluna. Tämän opinnäytetyön väliohjelmistona käytetään IKinema Orion -projektia, jonka käyttökokemus on ohjeistettu. Koska Kajaanin Ammattikorkeakoulussa ei ole aikaisempaa kokemusta pelituotannollisesta liikkeenkaappauksesta, on opinnäytetyöhön kirjoitettu myös perustavat ohjeet, kuinka liikkeenkaappaus projekti saadaan aluilleen.
Työn tavoitteena oli teettää mahdollisuus opettaa, testata ja tuottaa liikkeenkaappausta Kajaanin Ammattikorkeakoulun tiloissa, hyödyntäen koulun laajaa kirjoa virtuaalitodellisuus työkaluja. Työn tekninen osio, eli virtuaalitodellisuus työkaluston muovaaminen animaation tuottamiseen, onnistui IKinema Orion -ohjelmiston avulla. HTC Vive -laitteistolla voi tuottaa tarpeeksi puhdasta animaatiodataa, että sen voi viedä 3D-ohjelmistoon puhdistettavaksi ja sieltä pelimoottoriin.
Ennen teknistä vaihetta, opinnäytetyössä esitellään alustavaa informaatiota liikkeenkaappauksesta. Alkuun on koostettu lyhyt liikkeenkaappauksen kehityshistoria, sekä esittely nykypäiväisistä tekniikoista tuottaa liikkeenkaappausta. Tämä informaatio auttaa ymmärtämään, kuinka syvälle virtuaalitodellisuuden työkaluja täytyy tutkia, ennen niiden hyödyntämistä tuotannolliseen liikkeenkaappaukseen. HTC Vive -laitteistolla liikkeenkaappaus vaatii väliohjelmiston toimiakseen animaatiodatan nauhoitustyökaluna. Tämän opinnäytetyön väliohjelmistona käytetään IKinema Orion -projektia, jonka käyttökokemus on ohjeistettu. Koska Kajaanin Ammattikorkeakoulussa ei ole aikaisempaa kokemusta pelituotannollisesta liikkeenkaappauksesta, on opinnäytetyöhön kirjoitettu myös perustavat ohjeet, kuinka liikkeenkaappaus projekti saadaan aluilleen.
Työn tavoitteena oli teettää mahdollisuus opettaa, testata ja tuottaa liikkeenkaappausta Kajaanin Ammattikorkeakoulun tiloissa, hyödyntäen koulun laajaa kirjoa virtuaalitodellisuus työkaluja. Työn tekninen osio, eli virtuaalitodellisuus työkaluston muovaaminen animaation tuottamiseen, onnistui IKinema Orion -ohjelmiston avulla. HTC Vive -laitteistolla voi tuottaa tarpeeksi puhdasta animaatiodataa, että sen voi viedä 3D-ohjelmistoon puhdistettavaksi ja sieltä pelimoottoriin.