"Hienoa, sinulla on jo toinen sukka jalassa!" Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta
Vuorikari, Satu (2019)
Vuorikari, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905129312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905129312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa positiivisen pedagogiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Työssä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla päiväkodin varhaiskasvattajia helmikuussa 2019. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkielman tuloksista nousi esiin rohkaisevia asioita positiivisen pedagogiikan käyttöönoton puolesta lasten, varhaiskasvattajien ja työyhteisön näkökulmasta. Tulokset kertoivat mahdollisuudesta lisätä positiivisen pedagogiikan käyttöä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tuloksia voi käyttää varhaiskasvatusta kehitettäessä päiväkodeissa, perhepäivähoidossa ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Tutkielma on täydennyksenä selvitettäessä positiivisen pedagogiikan käyttöä varhaiskasvatuksessa.
Tutkielman tuloksista nousi esiin rohkaisevia asioita positiivisen pedagogiikan käyttöönoton puolesta lasten, varhaiskasvattajien ja työyhteisön näkökulmasta. Tulokset kertoivat mahdollisuudesta lisätä positiivisen pedagogiikan käyttöä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tuloksia voi käyttää varhaiskasvatusta kehitettäessä päiväkodeissa, perhepäivähoidossa ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Tutkielma on täydennyksenä selvitettäessä positiivisen pedagogiikan käyttöä varhaiskasvatuksessa.