"Vasu on selkeyttänyt pedagogista johtamista" : Esimiesten näkökulmaa uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (vasu2016) käyttöönoton vaikutuksista
Kenttälä, Eija; Roininen, Katja (2019)
Kenttälä, Eija
Roininen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098909
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa, joka kuuluu osana erään kunnan kehittämishankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on kehittää kunnan varhaiskasvatuspalveluiden pedagogista johtamista ja osaamista. Uusi kuntakohtaiset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet oli otettu käyttöön 1.8.2017 lähtien. Tutkimustehtävänä oli selvittää kunnan varhaiskasvatusyksiköiden johtajien ja varajohtajien näkemyksiä ja kokemuksia pedagogisesta johtamisesta sekä kokemuksia uuden varhaiskasvatussuunnitelman tuomista muutoksista ensimmäisen käyttöönottovuoden aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kolmen pääteeman ympärille. Teemoina toimivat pedagoginen johtaminen, jaettu johtaminen ja muutosjohtaminen. Pedagogisen johtamisen viitekehyksen tarkasteluun lukeutuu varhaiskasvatuksen johtajuus sekä jaettu johtajuus. Muutoksen johtamisen osalta viitekehyksessä tarkastellaan muutosjohtamista, itsensä johtamista, hyvinvoinnista huolehtimista sekä työntekijän ja muutoksen suhdetta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyseisen kunnan varhaiskasvatusyksiköiden johtajilta ja varajohtajilta sähköisen kyselyohjelman avulla käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, jossa vastaukset yhdisteltiin kysymyskohtaisesti ja teemoitellen. Kehittämistutkimuksen avulla saamme yhdistettyä työn kehittämisen ja tutkimuksen tuomat tulokset, joita verrataan teoriaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan suoraan hyödyntää kunnan kehittämishankkeen prosessin seuraavassa vaiheessa.
Opinnäytetyömme tuo tietoa uuden varhaiskasvatussuunnitelman jalkautumisen etenemistä yksikön johtajien ja varajohtajien näkökulmasta sekä siitä, mihin suuntaan toimintaa on hyvä lähteä kehittämään. Tuloksista nousi yhtenäisesti esiin, että pedagogista johtamista vahvistaa etukäteen sovitut rakenteet, jotka mahdollistavat aikaa yhteiselle keskustelulle. Hyvät rakenteet vastaavat myös muutostarpeisiin. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että laadukasta ja yhtenäistä toimintaa ei saavuteta, jos ei luoda yhteisiä kohtaamisen paikkoja, missä voidaan jakaa osaamista, näkökulmia, ideoita ja kehittämistarpeita. Jaettu pedagoginen johtaminen on yhdessä samaan suuntaan ja tavoitteisiin kulkemista.
Vastauksissa nousi esille, että henkilöstön työhyvinvointia lisäsi mahdollisuus osallistua koulutuksiin riittävän resursoinnin avulla. Johtajan oma kiinnostus uuden oppimiseen koettiin myös heijastuvan henkilökuntaan. Pedagoginen johtaminen on hyvä nähdä oman yksikön lisäksi myös koko kunnan näkökulmasta. Jaettua johtamista tapahtuu organisaation kaikilla tasoilla. Kunnan varhaiskasvatussuunnitelma on koko kunnan yhteinen velvoittava asiakirja, joka ohjaa työtä ja työn tekemistä. Yhdessä johtajat ovat mukana kehittämässä koko kunnan varhaiskasvatusta, joka kytkeytyy kunnan strategiaan ja tavoitteisiin. Jokaisen johtajan on myös tärkeää keskustella henkilökunnan kanssa oman työn merkityksestä koko kunnan strategiseen työhön ja tavoitteiden saavuttamiseen.
“Vasu has clarified pedagogical leadership” - Managers' perspective on the impact of the introduction of the New Core Curriculum for Early Childhood Education and Care
This Master´s thesis is based on the method of research-based development, which is a part of a municipal development project. The project aims to develop the pedagogical leadership and knowledge of the municipality´s early childhood education services. The new local curriculum for Early Childhood Education and Care has been used since 1.8.2017. The research task was to analyze how municipal heads of day care centers and deputies of daycare centers see and find pedagogical leadership. The research task was also to analyze the experience of changes that the new Core Curriculum for Early Childhood Education and Care has made during the first year.
The theoretical framework is built on three main themes. The themes are pedagogical leadership, distributed leadership and change management. Leadership in early childhood education and distributed leadership are also included in the framework of pedagogical leadership. Change management’s framework examines change management, self-management, well-being, and the relationship between employee and change.
A qualitative research method was used in the thesis. The material was collected from municipal heads of day care centers and deputy directors of the daycare centers. The authors used an electronic questionnaire using a half-structured questionnaire. The data was analyzed using qualitative content analysis, where the answers were combined by question and theme. Through development research, the results of work development and research that are compared with theory were combined. The results of the study can be directly utilized in the next phase of the municipal development project.
Our thesis gives information on how the new Curriculum Core for Early Childhood Education and Care has dismounted according to the view of heads of the daycare centers and deputies of day care centers and how the activities should be developed. The results showed that pedagogical leadership is strengthened by pre-agreed structures that allow time for a common discussion. Good structures also respond to needs for change. In conclusion, quality and unity of action cannot be achieved without creating common meeting places where knowledge, perspectives, ideas and development needs can be shared. Distributed pedagogical leadership is a combination of the same direction and goals.
The responses pointed out that the well-being of staff was enhanced by the opportunity to participate in training through adequate resourcing. The manager's own interest in learning new things was also reflected in the staff. It is beneficial to consider pedagogical leadership from the perspective of one’s own unit but also from the perspective of the whole municipality. Distributed management takes place at all levels of the organization. Local Curriculum for Early Childhood Education and Care is a binding document for the whole municipality that guides labor and working. Together, the leaders are involved in developing the entire municipal early childhood education, which is linked to its strategy and goals. It is also important for each leader to discuss with the staff the importance of his / her own work for the strategic work and achievement of the goals of the entire municipality.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kolmen pääteeman ympärille. Teemoina toimivat pedagoginen johtaminen, jaettu johtaminen ja muutosjohtaminen. Pedagogisen johtamisen viitekehyksen tarkasteluun lukeutuu varhaiskasvatuksen johtajuus sekä jaettu johtajuus. Muutoksen johtamisen osalta viitekehyksessä tarkastellaan muutosjohtamista, itsensä johtamista, hyvinvoinnista huolehtimista sekä työntekijän ja muutoksen suhdetta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyseisen kunnan varhaiskasvatusyksiköiden johtajilta ja varajohtajilta sähköisen kyselyohjelman avulla käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, jossa vastaukset yhdisteltiin kysymyskohtaisesti ja teemoitellen. Kehittämistutkimuksen avulla saamme yhdistettyä työn kehittämisen ja tutkimuksen tuomat tulokset, joita verrataan teoriaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan suoraan hyödyntää kunnan kehittämishankkeen prosessin seuraavassa vaiheessa.
Opinnäytetyömme tuo tietoa uuden varhaiskasvatussuunnitelman jalkautumisen etenemistä yksikön johtajien ja varajohtajien näkökulmasta sekä siitä, mihin suuntaan toimintaa on hyvä lähteä kehittämään. Tuloksista nousi yhtenäisesti esiin, että pedagogista johtamista vahvistaa etukäteen sovitut rakenteet, jotka mahdollistavat aikaa yhteiselle keskustelulle. Hyvät rakenteet vastaavat myös muutostarpeisiin. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että laadukasta ja yhtenäistä toimintaa ei saavuteta, jos ei luoda yhteisiä kohtaamisen paikkoja, missä voidaan jakaa osaamista, näkökulmia, ideoita ja kehittämistarpeita. Jaettu pedagoginen johtaminen on yhdessä samaan suuntaan ja tavoitteisiin kulkemista.
Vastauksissa nousi esille, että henkilöstön työhyvinvointia lisäsi mahdollisuus osallistua koulutuksiin riittävän resursoinnin avulla. Johtajan oma kiinnostus uuden oppimiseen koettiin myös heijastuvan henkilökuntaan. Pedagoginen johtaminen on hyvä nähdä oman yksikön lisäksi myös koko kunnan näkökulmasta. Jaettua johtamista tapahtuu organisaation kaikilla tasoilla. Kunnan varhaiskasvatussuunnitelma on koko kunnan yhteinen velvoittava asiakirja, joka ohjaa työtä ja työn tekemistä. Yhdessä johtajat ovat mukana kehittämässä koko kunnan varhaiskasvatusta, joka kytkeytyy kunnan strategiaan ja tavoitteisiin. Jokaisen johtajan on myös tärkeää keskustella henkilökunnan kanssa oman työn merkityksestä koko kunnan strategiseen työhön ja tavoitteiden saavuttamiseen.
“Vasu has clarified pedagogical leadership” - Managers' perspective on the impact of the introduction of the New Core Curriculum for Early Childhood Education and Care
This Master´s thesis is based on the method of research-based development, which is a part of a municipal development project. The project aims to develop the pedagogical leadership and knowledge of the municipality´s early childhood education services. The new local curriculum for Early Childhood Education and Care has been used since 1.8.2017. The research task was to analyze how municipal heads of day care centers and deputies of daycare centers see and find pedagogical leadership. The research task was also to analyze the experience of changes that the new Core Curriculum for Early Childhood Education and Care has made during the first year.
The theoretical framework is built on three main themes. The themes are pedagogical leadership, distributed leadership and change management. Leadership in early childhood education and distributed leadership are also included in the framework of pedagogical leadership. Change management’s framework examines change management, self-management, well-being, and the relationship between employee and change.
A qualitative research method was used in the thesis. The material was collected from municipal heads of day care centers and deputy directors of the daycare centers. The authors used an electronic questionnaire using a half-structured questionnaire. The data was analyzed using qualitative content analysis, where the answers were combined by question and theme. Through development research, the results of work development and research that are compared with theory were combined. The results of the study can be directly utilized in the next phase of the municipal development project.
Our thesis gives information on how the new Curriculum Core for Early Childhood Education and Care has dismounted according to the view of heads of the daycare centers and deputies of day care centers and how the activities should be developed. The results showed that pedagogical leadership is strengthened by pre-agreed structures that allow time for a common discussion. Good structures also respond to needs for change. In conclusion, quality and unity of action cannot be achieved without creating common meeting places where knowledge, perspectives, ideas and development needs can be shared. Distributed pedagogical leadership is a combination of the same direction and goals.
The responses pointed out that the well-being of staff was enhanced by the opportunity to participate in training through adequate resourcing. The manager's own interest in learning new things was also reflected in the staff. It is beneficial to consider pedagogical leadership from the perspective of one’s own unit but also from the perspective of the whole municipality. Distributed management takes place at all levels of the organization. Local Curriculum for Early Childhood Education and Care is a binding document for the whole municipality that guides labor and working. Together, the leaders are involved in developing the entire municipal early childhood education, which is linked to its strategy and goals. It is also important for each leader to discuss with the staff the importance of his / her own work for the strategic work and achievement of the goals of the entire municipality.