Sosiaalisten medioiden käyttö ja pelisäännöt
Rantio, Maija (2010)
Rantio, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710745
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana on tutkia sosiaalisten medioiden käyttöä, käyttötarkoituksia sekä mahdollisia ongelmia työelämän näkökulmasta. Työssä määritellään sosiaalisen median käsite ja siihen liittyvät muut käsitteet, kuten Web 2.0, kollektiivinen äly sekä ”pitkä häntä”. Jotta pystyttäisiin ymmärtämään sosiaalista mediaa paremmin käsitteen kautta, esitellään myös suosituimpia sosiaalisia verkostoja ja palveluita, kuten Facebook, Twitter ja MySpace. Opinnäytetyön tavoitteena on saada sosiaalisen media käsitteen lisäksi kuva organisaation ja yrityksen sosiaalisen median käyttömahdollisuuksista sekä nykyisestä käytössä eri yrityksissä ja organisaatioissa. Työssä kartoitetaan myös, millaisia ongelmia sosiaalisten medioiden käyttöön liittyy ja miten niitä voidaan ohjeistuksen avulla minimoida.
Tärkeäksi menetelmäksi kartoitettaessa sosiaalisten medioiden käyttöä työelämässä osoittautui kyselylomake. Sen avulla tutkimukseen pystytään lähdekirjallisuuden ja uutisten tukemana vertailemaan erilaisia tapoja sosiaalisen median käytössä sekä saadaan kunnon pohja ohjeistuksen laadintaan.
Tutkimuksen tulokset näyttävät sosiaalisten medioiden olevan tärkeä työkalu tämän päivän työelämässä menestymisen kannalta. Niihin liitetyt eri ongelmat ovat selkeästi muodostuneet laajamittaisen käytön esteeksi, mutta moni organisaatio ja yritys ovat silti onnistuneet käyttämään tätä työkalua varsin onnistuneesti. Onnistuneen käytön pääedellytyksenä on riittävä ohjeistus ja perehtyminen, joilla pystytään minimoimaan ongelmia tehokkaasti ja pitämään sosiaaliset mediat osana yritysmaailmaa.
Tärkeäksi menetelmäksi kartoitettaessa sosiaalisten medioiden käyttöä työelämässä osoittautui kyselylomake. Sen avulla tutkimukseen pystytään lähdekirjallisuuden ja uutisten tukemana vertailemaan erilaisia tapoja sosiaalisen median käytössä sekä saadaan kunnon pohja ohjeistuksen laadintaan.
Tutkimuksen tulokset näyttävät sosiaalisten medioiden olevan tärkeä työkalu tämän päivän työelämässä menestymisen kannalta. Niihin liitetyt eri ongelmat ovat selkeästi muodostuneet laajamittaisen käytön esteeksi, mutta moni organisaatio ja yritys ovat silti onnistuneet käyttämään tätä työkalua varsin onnistuneesti. Onnistuneen käytön pääedellytyksenä on riittävä ohjeistus ja perehtyminen, joilla pystytään minimoimaan ongelmia tehokkaasti ja pitämään sosiaaliset mediat osana yritysmaailmaa.