Kunnossapitojärjestelmän päivitys
Stenius, Kaj (2019)
Stenius, Kaj
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149634
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli päivittää vanha kunnossapitojärjestelmä uuteen. Työ tehtiin Sartoriuksen Kajaanin yksikköön. Järjestelmän asensi sama yritys, joka oli asentanut aikaisemman järjestelmän.
Kunnossapito on tärkeä osa yrityksen tuotannossa. Vaikka se ei ole tuottavaa työtä, ilman sitä yritys ei voisi toimia tehokkaasti. Arvostus kunnossapitoa kohtaan on kasvanut vuosien varrella, joten siihen on alettu panostamaan enemmän. Toimiva kunnossapito onkin avain kilpailukykyiseen yritystoimintaan. Jokaisella yrityksellä kuuluisi olla kunnossapitosuunnitelma, jonka mukaan toimitaan erilaisten tilanteiden kanssa.
Jotta kunnossapito toimisi tehokkaasti, se tarvitsee avuksi kunnossapitojärjestelmän. Sen tehtävänä on helpottaa kunnossapitoasentajan päivittäistä työtä. Vaikka järjestelmiä on erilaisia, riippuen yrityksen tarpeista ja järjestelmien kauppaavien yrityksien erilaisuudesta, pohja on kaikilla hyvin samankaltainen. Perustoiminnot liittyvät yleisesti työpyyntöön, työn seurantaan ja raportointiin.
Projektipäivien aikana järjestelmää rakennettiin yritykselle sopivaksi. Toimenpiteet tehtiin yleisesti näinä projektipäivinä, mutta suurempia toimenpiteitä jatkettiin myös muina päivinä. Syy tähän oli se, että projektipäiviä oli vain neljä ja niiden välillä oli jopa viikkojen väli. Jokaisella projektipäivällä oli oma teemansa ja toimenpiteet jaettiin sen mukaan, ellei kyseessä ollut suurempaa kokonaisuutta.
Käyttöönoton alkuvaiheessa oli tärkeä seurata, kuinka järjestelmä toimii ja miten paljon sitä käytetään. Tällä edesautetaan sitä, että ohjelman käyttö pysyisi aktiivisena ja siitä olisi apua kunnossapitoasentajille. Vaikeimmissa ongelmissa oli mahdollista olla yhteydessä järjestelmän valmistajan kanssa. Kunnossapitojärjestelmässä oli käyttöönoton aikana erilaisia ongelmia. Suurimmasta osasta ongelmista ratkesivat käyttöönotonaikana, mutta jotkin ongelmat vaativat pidemmän ajan korjaukseen.
Pienten vastoinkäymisten jälkeen järjestelmä on toiminut hyvin ja sitä on käytetty aktiivisesti. Päivittämisestä on ollut hyötyä, sillä työpyyntöjen tekeminen on lisääntynyt ja käyttö on helpompaa. Järjestelmää kehitetään jatkuvasti Arrowin toimesta, joten järjestelmä pysyy koko ajan tasalla.
Kunnossapito on tärkeä osa yrityksen tuotannossa. Vaikka se ei ole tuottavaa työtä, ilman sitä yritys ei voisi toimia tehokkaasti. Arvostus kunnossapitoa kohtaan on kasvanut vuosien varrella, joten siihen on alettu panostamaan enemmän. Toimiva kunnossapito onkin avain kilpailukykyiseen yritystoimintaan. Jokaisella yrityksellä kuuluisi olla kunnossapitosuunnitelma, jonka mukaan toimitaan erilaisten tilanteiden kanssa.
Jotta kunnossapito toimisi tehokkaasti, se tarvitsee avuksi kunnossapitojärjestelmän. Sen tehtävänä on helpottaa kunnossapitoasentajan päivittäistä työtä. Vaikka järjestelmiä on erilaisia, riippuen yrityksen tarpeista ja järjestelmien kauppaavien yrityksien erilaisuudesta, pohja on kaikilla hyvin samankaltainen. Perustoiminnot liittyvät yleisesti työpyyntöön, työn seurantaan ja raportointiin.
Projektipäivien aikana järjestelmää rakennettiin yritykselle sopivaksi. Toimenpiteet tehtiin yleisesti näinä projektipäivinä, mutta suurempia toimenpiteitä jatkettiin myös muina päivinä. Syy tähän oli se, että projektipäiviä oli vain neljä ja niiden välillä oli jopa viikkojen väli. Jokaisella projektipäivällä oli oma teemansa ja toimenpiteet jaettiin sen mukaan, ellei kyseessä ollut suurempaa kokonaisuutta.
Käyttöönoton alkuvaiheessa oli tärkeä seurata, kuinka järjestelmä toimii ja miten paljon sitä käytetään. Tällä edesautetaan sitä, että ohjelman käyttö pysyisi aktiivisena ja siitä olisi apua kunnossapitoasentajille. Vaikeimmissa ongelmissa oli mahdollista olla yhteydessä järjestelmän valmistajan kanssa. Kunnossapitojärjestelmässä oli käyttöönoton aikana erilaisia ongelmia. Suurimmasta osasta ongelmista ratkesivat käyttöönotonaikana, mutta jotkin ongelmat vaativat pidemmän ajan korjaukseen.
Pienten vastoinkäymisten jälkeen järjestelmä on toiminut hyvin ja sitä on käytetty aktiivisesti. Päivittämisestä on ollut hyötyä, sillä työpyyntöjen tekeminen on lisääntynyt ja käyttö on helpompaa. Järjestelmää kehitetään jatkuvasti Arrowin toimesta, joten järjestelmä pysyy koko ajan tasalla.