YHTEINEN LEIKKIPUSSI – Lasten osallisuuden edistäminen alle kolmevuotiaiden päiväkotiryhmässä
Ruti, Minna (2019)
Ruti, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149874
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena oli osallisuuden edistäminen alle kolmevuotiaiden päiväkotiryhmässä. Työn tarkoituksena oli mahdollistaa erään joensuulaisen päiväkodin alle kolmevuotiaiden ryhmän lapsille osallisuuteen kuuluvia aitoja vaikuttamisen ja kuulluksi tulemisen kokemuksia ja luoda tarkoitukseen vastaava työväline. Tavoitteena oli vahvistaa pienten lasten oikeutta osallisuuteen ja toteuttaa työn toiminnallinen osuus ryhmän lapset työn suunnitteluun sekä toteutukseen osallistaen. Pyrkimys oli, että toiminnallinen prosessi toimisi mallina sille, miten pienten lasten osallisuutta voidaan edistää ja kuinka lasten osallisuus voidaan tuoda käyntäntöön.
Osallistin ryhmän lapset työn toiminnallisen toteutuksen suunnitteluun kunkin lapsen yksilöllisesti kohdaten, jotta saisin tilaisuuden kuulla jokaista lasta aidosti ja antaa kullekin lapselle mahdollisuuksia vaikuttaa yhdessä toteutettavaan prosessiin. Suunnittelin toteutettavaa toimintaa lasten ajatuksia mukaillen ja järjestin pienryhmissä toteutettavia toimintatuokioita, joiden myötä luotiin lasten inspiroima tuotos, yhteinen leikkipussi. Toimintatuokioita oli yhteensä kolme ja niihin sisältyi leikkiä, luovuutta ja osallisuutta. Tuokioiden aikana luotiin 12 leikkikorttia, jotka mahdollistivat lapsille osallisuuden kokemuksia niin kortteja luodessa kuin niitä myös ryhmän arjessa käytettäessä.
Toiminnallisessa prosessissa syntynyt leikkipussi täytti toteutuksensa ja hyödynnettävyytensä myötä tarkoituksensa ryhmän lasten osallisuuden edistämisessä ja ryhmän aikuisten uutena työvälineenä. Näin ollen työni vastasi myös sille asettuihin tavoitteisiin ja kehitti minua työn toteuttajana monin tavoin. Työ arvioitiin ryhmän kasvattajien toimesta onnistuneeksi ja jatkoajatuksena prosessi voitaisiin toteuttaa muissakin päiväkodin ryhmissä.
Osallistin ryhmän lapset työn toiminnallisen toteutuksen suunnitteluun kunkin lapsen yksilöllisesti kohdaten, jotta saisin tilaisuuden kuulla jokaista lasta aidosti ja antaa kullekin lapselle mahdollisuuksia vaikuttaa yhdessä toteutettavaan prosessiin. Suunnittelin toteutettavaa toimintaa lasten ajatuksia mukaillen ja järjestin pienryhmissä toteutettavia toimintatuokioita, joiden myötä luotiin lasten inspiroima tuotos, yhteinen leikkipussi. Toimintatuokioita oli yhteensä kolme ja niihin sisältyi leikkiä, luovuutta ja osallisuutta. Tuokioiden aikana luotiin 12 leikkikorttia, jotka mahdollistivat lapsille osallisuuden kokemuksia niin kortteja luodessa kuin niitä myös ryhmän arjessa käytettäessä.
Toiminnallisessa prosessissa syntynyt leikkipussi täytti toteutuksensa ja hyödynnettävyytensä myötä tarkoituksensa ryhmän lasten osallisuuden edistämisessä ja ryhmän aikuisten uutena työvälineenä. Näin ollen työni vastasi myös sille asettuihin tavoitteisiin ja kehitti minua työn toteuttajana monin tavoin. Työ arvioitiin ryhmän kasvattajien toimesta onnistuneeksi ja jatkoajatuksena prosessi voitaisiin toteuttaa muissakin päiväkodin ryhmissä.