MODERNIN LVISKA-OPPIMISYMPÄRISTÖN HYÖDYNTÄMINEN OSANA MONIALAISTA AMMATILLISTA KOULUTUSTA
Puustinen, Tommi (2019)
Puustinen, Tommi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510016
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli modernin rakennusautomaation ja talotekniikan oppimisympäristön kehittäminen. Opinnäytetyössä selvitetään oppimisympäristön käyttömahdollisuudet ja laitteiston kustannukset. Lisäksi selvitetään, miten oppimisympäristöä voi hyödyntää monialaisessa ammatillisessa koulutuksessa. Oppimisympäristö hyödyntää uusiutuvan energian laitteita. Niitä ovat aurinkopaneelit ja aurinkokeräimet, tuuligeneraattori sekä erilaiset lämpöpumput. Näiden laitteiden ohjauksessa tarvittavaan rakennusautomaatiojärjestelmään liitetään nykyaikaiset heikkovirtajärjestelmät. Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa opiskelijoiden ammatillisia valmiuksia alan työtehtävissä ja kehittää eri koulutusalojen sekä yritysten välistä yhteistyötä.
Työssä selvitettiin toimintatutkimuksella työelämän edustajien, opiskelijoiden ja opettajien mielipiteitä oppimisympäristön käyttö- ja koulutusmahdollisuuksista. Aineisto kerättiin Office 365 Forms -verkkokyselyllä.
Tuloksena muodostui laitteiston hyödyntämiseen liittyviä harjoitustehtäväaihioita ja ideoita yrityskoulutusten toteutukseen. Opettajien yhteistyön parantamiseksi löydettiin mallit, hyödyntäen oppilaitosten ja eri alojen asiantuntijuutta. Oppimisympäristön monialainen yhteiskäyttö luo mahdollisuuden kehittää tulevaisuuden opetusta entisestään vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin.
Työssä selvitettiin toimintatutkimuksella työelämän edustajien, opiskelijoiden ja opettajien mielipiteitä oppimisympäristön käyttö- ja koulutusmahdollisuuksista. Aineisto kerättiin Office 365 Forms -verkkokyselyllä.
Tuloksena muodostui laitteiston hyödyntämiseen liittyviä harjoitustehtäväaihioita ja ideoita yrityskoulutusten toteutukseen. Opettajien yhteistyön parantamiseksi löydettiin mallit, hyödyntäen oppilaitosten ja eri alojen asiantuntijuutta. Oppimisympäristön monialainen yhteiskäyttö luo mahdollisuuden kehittää tulevaisuuden opetusta entisestään vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin.