Sosiaalinen media business to business markkinoinnissa
Tsinovski, Kosti (2010)
Tsinovski, Kosti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510414
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kuvata sosiaalista mediaa business to business markkinoinnissa. Sosiaalinen media on suhteellisen uusi käsite. Business-to-business markkinointi on kasvava ilmiö sosiaalisen median ympäristössä ja sen tutkiminen on haasteellista sekä mielenkiintoista. Tutkimusongelmiksi valittiin: sosiaalisen median asiakkuuksien hallintaa, käytännön ongelmat, sekä sosiaalisen median merkittävimmät hyödyt.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin tutkimusaineiston kvalitatiivista sisällönanalyysiä, sekä tapaustutkimusanalyysiä. Tutkimusaineisto koostui sosiaalisen median palveluista, joissa käytettiin business-to-business markkinointia sekä yrityshaastatteluista kolmelle yritykselle, jotka käyttävät sosiaalista mediaa yritysmarkkinoinnissaan näkyvästi.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalinen media hyödyllinen markkinointiympäristö kai-kenkokoisille yrityksille, jotka hakevat uutta tapaa yritysmarkkinoinnilleen. Sosiaalisen median avulla markkinoijat voivat levittää yrityksensä näkyvyyttä kohderyhmän keskuuteen helposti ja kustannustehokkaasti sosiaalisen median keinojen avulla.
Opinnäytetyöni on rajaukseltaan suhteellisen laaja. Toisaalta se toimi hyvin havainnollisena sosiaalisen median yritysmarkkinoinnin perustason keskeisten haasteiden tutkimuksena.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin tutkimusaineiston kvalitatiivista sisällönanalyysiä, sekä tapaustutkimusanalyysiä. Tutkimusaineisto koostui sosiaalisen median palveluista, joissa käytettiin business-to-business markkinointia sekä yrityshaastatteluista kolmelle yritykselle, jotka käyttävät sosiaalista mediaa yritysmarkkinoinnissaan näkyvästi.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalinen media hyödyllinen markkinointiympäristö kai-kenkokoisille yrityksille, jotka hakevat uutta tapaa yritysmarkkinoinnilleen. Sosiaalisen median avulla markkinoijat voivat levittää yrityksensä näkyvyyttä kohderyhmän keskuuteen helposti ja kustannustehokkaasti sosiaalisen median keinojen avulla.
Opinnäytetyöni on rajaukseltaan suhteellisen laaja. Toisaalta se toimi hyvin havainnollisena sosiaalisen median yritysmarkkinoinnin perustason keskeisten haasteiden tutkimuksena.