Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Silent - Kaluste osana pedagogista joustavuutta

Hintsala, Tero (2019)

 
Avaa tiedosto
Hintsala_Tero.pdf (22.08Mt)
Lataukset: 


Hintsala, Tero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139561
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on muuntojoustava kaluste avoimessa oppimisympäristössä. Aihe on hyvin ajankohtainen ja tärkeä. Opinnäytetyö toteutui haastatteluiden, ideoinnin ja teknisen suunnittelun myötä proto-malli tasolle. Tuote tuli suunnitella kierrätettävistä materiaaleista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi lahtelainen ISKU Oy.

Opetushallitus määritteli uuden perusopetuksen opetussuunnitelman 2014. Tämä otettiin käyttöön 2016, jolloin myös fyysisiin koulutiloihin kiinnitettiin suurempaa huomiota. Opinnäytetyössä piti huomioida nämä opetussuunnitelman tuomat oppimisympäristöjä koskevat muutokset. Lisäksi opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin teoreettisten tietojen lisäksi käyttäjien kokemuksia kalusteiden toimivuudesta avoimessa oppimisympäristössä. Käyttäjälähtöisen tuotesuunnitteluprosessin pääasialliset tavoitteet muodostuivat kohderyhmähaastatteluihin, haastattelutulosten analysointiin, markkinaselvitykseen ja perehtymiseen oppimisympäristöille asetettuihin asetuksiin. Haastattelut toteutuivat kahdessa, avoimen oppimisympäristön ideaan perustuvassa koulussa. Näihin haastatteluihin valikoituivat kokeneet opettajat.

Tulosten analysointi tapahtui affinity-ryhmittelykaavion mukaan, jotka jakaantuivat neljään pääteemaan: 1. Avoin oppimisympäristö, 2. Käyttäjälähtöinen ja muuntojoustava kaluste, 3. OPS16 ja 4. Kestävä kehitys. Haastattelujen tuloksista ilmeni muun muassa, että avoimessa oppimisympäristössä äänimaailma tuo rauhattomuutta ja häiriöitä opetukseen. Kalusteen tulisi olla akustoiva ja eriyttävä.

Toteutusvaiheen ideointi perustui analysoituihin haastattelumateriaaleihin. Nämä
luonnostelut keskittyivät kahteen eri tyyppiseen ratkaisuun: opettajan siirreltävään pöytäyksikköön ja hiljaisen työskentelyn kalusteeseen. Hiljaisen työskentelyn kalusteideoista erottui työtuoliin kiinnitettävä kartiomainen suoja, millä oli selkeät vahvuudet; yksinkertainen rakenne, dynaaminen muoto, edulliset valmistuskustannukset, muunneltavuus, keveys ja kierrätettävyys.

Perusteltujen ideoiden ja niiden karsintojen jälkeen valmistui alustavat mittakuvat. Näiden jälkeen oli mahdollisuus tehdä ensimmäisiä kokeilevia testejä pienois- ja hahmomallin avulla.
Päämateriaaliksi valikoitui PET-huopa, mikä on sekä kierrätetty, että myös kierrätettävissä.

Käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin tuloksena valmistui oppilastuolin akustinen lisäosa. Tuote on sekä ääntä rajaava, kevyt liikuteltava antaen samalla mahdollisuuden sekä itsenäiseen, että vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tuote sopii hyvin perusopetuksen kaikkiin muuntojoustavan kalusteen määriteltyihin tilamalleihin: hiljaiseen työskentelyyn, pienryhmätyöhön, sosiaaliseen työskentelyyn ja rentoutumiseen. Istuimen kääntäminen antaa suojan oppilaalle. Erityisesti tämä korostuu erityisoppilaiden kohdalla. Teknisesti lisäosa on valmistuksellisesti yksinkertainen ja helppo toteuttaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste