Onnistuneen muutoksen elementit organisaatiossa
Hirvensalo-Maljanen, Hanna; Wallenius, Riikka (2019)
Hirvensalo-Maljanen, Hanna
Wallenius, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeinen aihe on muutos. Nykypäivän yritysmaailmassa muutokset ovat jatkuva ilmiö. Henkilöstö kohtaa muutostilanteita, joiden taustat voivat olla moninaisia. Muutostilanteita ohjaavat vahvasti erilaiset tunnetilat, vaikka muutoksien taustalla ovat rationaaliset syyt. Tästä johtuen on oivallettava, että muutoksen toteutustapa on muutoksen sisältöä tärkeämpää.
Toimeksiantaja oli finanssialan toimija, jonka toimintaympäristössä yhtäaikaisia muutoshankkeita on käynnissä jatkuvasti. Työn tavoitteena oli löytää ja tunnistaa parhaat käytänteet onnistuneen muutosprosessin toteuttamisessa. Opinnäytetyön kantavat teemat olivat henkilöstön potentiaalin hyödyntäminen muutoksessa ja laadukas muutosjohtaminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakaantui kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin muutoksen vaiheita, muutoksessa toimivia rooleja, muutosvastarintaa ja viestintää. Toinen pääluku käsitteli muutosjohtamista osallistavan, mahdollistavan ja motivaation johtamisen kautta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joita toteutettiin yhteensä kymmenen kappaletta. Yksi haastatteluista oli benchmarking-tutkimus toimeksiantajayrityksen toiselle osastolle. Muut haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joissa pyrittiin tavoittamaan mahdollisimman syvä ymmärrys toimeksiantajayrityksen tämänhetkisistä muutoskäytänteistä ja työntekijöiden näkemyksistä.
Menetelmä osoittautui toimivaksi ratkaisuksi. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että henkilöstön tasavertainen osallistaminen, avoin ja jatkuva vuorovaikutuksellinen viestintä sekä yksilöllisen tuen kokemukset edesauttavat muutoksien onnistumista. Systemaattiseen muutosjohtamiseen tulee sisällyttää arviointi ja seuranta sekä tarkoituksenmukainen dokumentaatio toteutettavista muutoksista. Nämä keinot varmistavat toimeksiantajan tulevien muutosprosessien onnistumisen sekä niistä oppimisen.
Toimeksiantaja oli finanssialan toimija, jonka toimintaympäristössä yhtäaikaisia muutoshankkeita on käynnissä jatkuvasti. Työn tavoitteena oli löytää ja tunnistaa parhaat käytänteet onnistuneen muutosprosessin toteuttamisessa. Opinnäytetyön kantavat teemat olivat henkilöstön potentiaalin hyödyntäminen muutoksessa ja laadukas muutosjohtaminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakaantui kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin muutoksen vaiheita, muutoksessa toimivia rooleja, muutosvastarintaa ja viestintää. Toinen pääluku käsitteli muutosjohtamista osallistavan, mahdollistavan ja motivaation johtamisen kautta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joita toteutettiin yhteensä kymmenen kappaletta. Yksi haastatteluista oli benchmarking-tutkimus toimeksiantajayrityksen toiselle osastolle. Muut haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joissa pyrittiin tavoittamaan mahdollisimman syvä ymmärrys toimeksiantajayrityksen tämänhetkisistä muutoskäytänteistä ja työntekijöiden näkemyksistä.
Menetelmä osoittautui toimivaksi ratkaisuksi. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että henkilöstön tasavertainen osallistaminen, avoin ja jatkuva vuorovaikutuksellinen viestintä sekä yksilöllisen tuen kokemukset edesauttavat muutoksien onnistumista. Systemaattiseen muutosjohtamiseen tulee sisällyttää arviointi ja seuranta sekä tarkoituksenmukainen dokumentaatio toteutettavista muutoksista. Nämä keinot varmistavat toimeksiantajan tulevien muutosprosessien onnistumisen sekä niistä oppimisen.