Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jatkuvan parantamisen malli toimintayksikön laatujohtamisen tukena

Maaninka, Satu (2019)

 
Avaa tiedosto
Maaninka_Satu.pdf (1.874Mt)
Lataukset: 


Maaninka, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710458
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Terveystalo Kalajoen, Oulaisten ja Haapaveden toimintayksikölle tehty laatutyön kehittämistyö. Terveystalon yhtenä strategisena valintana on olla paikallisesti laadukkain ja valtakunnallisesti tehokkain terveyspalveluiden tarjoaja. Strategian tavoitteeseen pyritään hyödyntämällä kattavaa laatujärjestelmää, jonka tukena on jatkuvan parantamisen malli. Opinnäytetyön lähtökohtana on ollut jäsentymätön ongelma; toimintayksikössä koetut haasteet strategisiin laatutavoitteisiin pääsemisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia laatutyölle kehittämisohjelma ja vakiinnuttaa kehittämisohjelman mukaiset jatkuvan parantamisen käytännöt osaksi yksikön toimintakulttuuria ja arkea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen jatkuvan parantamisen malli tukee työyhteisön laatutyöryhmän laatutyöskentelyä. Opinnäytetyön metodologiana sovellettiin pehmeän systeemianalyysin kehittämisprosessia. Nykytilan ongelma jäsennettiin prosessikuvauksella hyödyntäen Service Blueprint-mallia.
Kehitettävän systeemin ihannetilan, ydinvision määrittelyn tueksi tehtiin systemoitu kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsausta ohjaava tutkimuskysymys oli: Miten jatkuvan kehittämisen mallia hyödynnetään työyhteisön laatutyöskentelyssä aiemman tutkimustiedon perusteella? Kirjallisuuskatsauksen pääteema, jatkuvan parantamisen vakiinnuttaminen, muodostui yläteemoista johdon sitoutuneisuus, jaettu visio, kehittämistyön systemaattisuus sekä organisaatiokulttuuri. Kirjallisuuskatsauksen tulosten ja organisaation strategian ohjaamana paikalliselle laatutyölle määriteltiin ydinvisio: Asiakkaalle tuotetaan lisäarvoa potilasturvallisuutta sekä palvelua jatkuvasti, systemaattisesti ja yhteisesti kehittämällä.
Opinnäytetyössä laadittiin tulevaisuusmalli, jossa kuvataan ydinvision mukaisen toiminnan edellyttämät laatutyön toiminnot. Tulevaisuusmallia verrattiin nykytilaan. Vertailun myötä tunnistetiin viisi laatutyön kehittämisen teemaa: asiakaslähtöisyyden työyhteisön osallisuuden ja yhteiskehittämisen kulttuurin, laatutyön systemaattisuuden sekä kehittämisprosessin systemaattisuuden kehittäminen, paikallisen laatutyön organisoituminen ja vastuunjaon määrittely. Teemat kuvaavat osa-alueita, joita kehittämällä toimintayksikön on mahdollista toteuttaa tulevaisuusmallin, ydinvision sekä organisaation strategisten tavoitteiden mukaista toimintaa. Teemoille laadittiin laatutyön kehittämisohjelma Balanced score cardin mukaisesti asiakas-, prosessi-, oppimisen ja henkilöstönäkökulmien mukaan määriteltyinä. Kehittämisohjelman merkittävin muutos koko toimintayksikön näkökulmasta on yhteiskehittämisen kulttuurin, osaamisen ja menetelmien kehittäminen. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan asiakkaiden osallisuuden arvioimista ja osallisuuden johtamisen kehittämistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste