Markkinointikanavat ja -keinot franchising-yrityksessä
Kareinen, Markus (2019)
Kareinen, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710447
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää markkinointikeinoja ja kanavia opinnäytetyön toimeksiantajalle, Kinturi Oy:lle, sekä myös muille omasta markkinoinnista kiinnostuneille franchising-yrittäjille. Opinnäytetyön tarkoitus oli hyvin kohdennettujen teemahaastattelujen avulla löytää toimeksiantajalle toimiviksi sekä tehokkaiksi todettuja markkinointikeinoja. Tutkimus ja haastattelut kohdistettiin franchising-yrittäjiin, jotta kehitysideat ja markkinointikeinot olisivat mahdollisimman osuvia ja toteutuskelpoisia toimeksiantajan kannalta.
Tavoitteena oli myös kartoittaa yleistä franchising-yrittämisen tilaa Suomessa. Pääkysymykset opinnäytetyössä liittyivät franchising-ottajien tyytyväisyyteen franchising-antajien tarjoa-maan markkinointiin sekä franchising-ottajien omaan tarpeeseen tehdä markkinointia. Opinnäytetyöllä selvitettiin myös keinoja, joilla franchising-ottajat ovat markkinointia toteuttaneet sekä sitä, ovatko nämä keinot todettu toimiviksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Picnic Finland Oy:n franchising-ottaja, Kinturi Oy. Vaikka toimeksiantaja oli ensisijainen hyödyn saaja markkinointikeinojen ja kehitysehdotusten osalta, on opinnäytetyö arvokas työkalu myös muille franchising-yrittäjille, jotka haluavat kehittää omaa markkinointiaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui franchisingin teoriasta, markkinoinnista, asiakkuudenhallinnasta, asiakashankinnasta sekä benchmarkingista. Opinnäytetyön teoriaosuuden kokoamiseksi lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä eri verkkolähteitä. Teoreettinen viitekehys ja lähteiden valinta perustui siihen, että se tukee tutkimusta ja antaa toimeksiantajalle lisätietoa aiheesta.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytätettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä mahdollisti opinnäytetyössä tutkittavan ilmiön syvällisemmän ymmärtämisen ja tutkimisen. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltavia oli yhteensä seitsemän. Haastateltavat olivat franchising-yrittäjiä, pääsääntöisesti eri ketjuista. Haastatteluista saatu aineisto toimi opinnäytetyön johtopäätösten pohjana. Myös kehitysehdotuksien pohjana toimi haastatteluista saadut vastaukset. Haastattelujen vastaukset käytiin yhdessä toimeksiantajan kanssa läpi ja näiden keskustelujen pohjalta rakennetiin lopulliset kehitysehdotukset toimeksiantajalle.
Haastatteluista saatiin eriäviä vastauksia oman markkinoinnin tarpeeseen. Suurin osa haastatelluista yrittäjistä oli kuitenkin tyytyväisiä franchising-antajan tarjoamaan markkinointiin. Kahta haastateltavaa lukuun ottamatta, kaikki muut haastateltavat olivat toteuttaneet omaa markkinointia. Markkinointikeinoja löytyi useita, nämä keinot ovat listattu tämän opinnäytetyön lopussa. Kehitysehdotuksissa markkinointikeinoista poimittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa juuri heidän liiketoimintaansa sopivimmat markkinointikeinot ja avattiin myös sitä, miten näitä keinoja voitaisiin käytännössä toteuttaa.
The aim of this thesis was to find marketing tools and channels for the collaboration company Kinturi Oy, as well as other franchisees interested in the topic. The purpose of the thesis was to find effective marketing tools for the client through well-targeted theme interviews. Research and interviews were targeted at franchisees in order to find development ideas and marketing tools as relevant and applicable as possible for the collaboration company.
The purpose of this thesis was also to chart the general state of franchising in Finland. The main questions in the thesis were related to franchisees’ satisfaction with the marketing of franchisors and the franchisees’ own need for marketing. This thesis also explored ways in which franchisees have implemented marketing and whether these marketing tools were regarded as functional.
The client company was Kinturi Oy. Kinturi Oy’s franchisor is Picnic Finland Oy. Although the collaboration company was the primary beneficiary of this thesis, this thesis was also a valuable tool for other franchisees who want to develop their own marketing.
The theoretical framework of this thesis consisted of franchise theory, marketing, customer relationship management, customer acquisition and benchmarking. To compile the theoretical part of the thesis, literature and various online references were used as sources. The theoretical framework and the selection of sources were based on the fact that it supports this research and provides the collaborative company with further information on the subject.
In this thesis, qualitative research method was applied, which enabled a deeper understanding of the subject. The study was conducted as theme interviews and there was a total of seven interviewees. The interviewees were franchisees. The data from the interviews served as the basis for the conclusions of the thesis. The data was also used as the basis for development proposals for the client. The data was analysed together with the collaboration company and on the basis of these discussions, the final development proposals were provided.
The interviewees gave different answers to questions about marketing needs. However, most of the interviewed entrepreneurs were satisfied with the marketing offered by the franchisor. With the exception of two interviewees, all the interviewees had implemented their own marketing. There were several marketing tools mentioned during the interviews, which were listed at the end of the thesis. In the development proposals, the marketing tools were picked together with the collaboration company. This way the authors found the most appropriate marketing methods for their business. The authors also discussed how these could be implemented in practice.
Tavoitteena oli myös kartoittaa yleistä franchising-yrittämisen tilaa Suomessa. Pääkysymykset opinnäytetyössä liittyivät franchising-ottajien tyytyväisyyteen franchising-antajien tarjoa-maan markkinointiin sekä franchising-ottajien omaan tarpeeseen tehdä markkinointia. Opinnäytetyöllä selvitettiin myös keinoja, joilla franchising-ottajat ovat markkinointia toteuttaneet sekä sitä, ovatko nämä keinot todettu toimiviksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Picnic Finland Oy:n franchising-ottaja, Kinturi Oy. Vaikka toimeksiantaja oli ensisijainen hyödyn saaja markkinointikeinojen ja kehitysehdotusten osalta, on opinnäytetyö arvokas työkalu myös muille franchising-yrittäjille, jotka haluavat kehittää omaa markkinointiaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui franchisingin teoriasta, markkinoinnista, asiakkuudenhallinnasta, asiakashankinnasta sekä benchmarkingista. Opinnäytetyön teoriaosuuden kokoamiseksi lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta sekä eri verkkolähteitä. Teoreettinen viitekehys ja lähteiden valinta perustui siihen, että se tukee tutkimusta ja antaa toimeksiantajalle lisätietoa aiheesta.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytätettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä mahdollisti opinnäytetyössä tutkittavan ilmiön syvällisemmän ymmärtämisen ja tutkimisen. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltavia oli yhteensä seitsemän. Haastateltavat olivat franchising-yrittäjiä, pääsääntöisesti eri ketjuista. Haastatteluista saatu aineisto toimi opinnäytetyön johtopäätösten pohjana. Myös kehitysehdotuksien pohjana toimi haastatteluista saadut vastaukset. Haastattelujen vastaukset käytiin yhdessä toimeksiantajan kanssa läpi ja näiden keskustelujen pohjalta rakennetiin lopulliset kehitysehdotukset toimeksiantajalle.
Haastatteluista saatiin eriäviä vastauksia oman markkinoinnin tarpeeseen. Suurin osa haastatelluista yrittäjistä oli kuitenkin tyytyväisiä franchising-antajan tarjoamaan markkinointiin. Kahta haastateltavaa lukuun ottamatta, kaikki muut haastateltavat olivat toteuttaneet omaa markkinointia. Markkinointikeinoja löytyi useita, nämä keinot ovat listattu tämän opinnäytetyön lopussa. Kehitysehdotuksissa markkinointikeinoista poimittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa juuri heidän liiketoimintaansa sopivimmat markkinointikeinot ja avattiin myös sitä, miten näitä keinoja voitaisiin käytännössä toteuttaa.
The aim of this thesis was to find marketing tools and channels for the collaboration company Kinturi Oy, as well as other franchisees interested in the topic. The purpose of the thesis was to find effective marketing tools for the client through well-targeted theme interviews. Research and interviews were targeted at franchisees in order to find development ideas and marketing tools as relevant and applicable as possible for the collaboration company.
The purpose of this thesis was also to chart the general state of franchising in Finland. The main questions in the thesis were related to franchisees’ satisfaction with the marketing of franchisors and the franchisees’ own need for marketing. This thesis also explored ways in which franchisees have implemented marketing and whether these marketing tools were regarded as functional.
The client company was Kinturi Oy. Kinturi Oy’s franchisor is Picnic Finland Oy. Although the collaboration company was the primary beneficiary of this thesis, this thesis was also a valuable tool for other franchisees who want to develop their own marketing.
The theoretical framework of this thesis consisted of franchise theory, marketing, customer relationship management, customer acquisition and benchmarking. To compile the theoretical part of the thesis, literature and various online references were used as sources. The theoretical framework and the selection of sources were based on the fact that it supports this research and provides the collaborative company with further information on the subject.
In this thesis, qualitative research method was applied, which enabled a deeper understanding of the subject. The study was conducted as theme interviews and there was a total of seven interviewees. The interviewees were franchisees. The data from the interviews served as the basis for the conclusions of the thesis. The data was also used as the basis for development proposals for the client. The data was analysed together with the collaboration company and on the basis of these discussions, the final development proposals were provided.
The interviewees gave different answers to questions about marketing needs. However, most of the interviewed entrepreneurs were satisfied with the marketing offered by the franchisor. With the exception of two interviewees, all the interviewees had implemented their own marketing. There were several marketing tools mentioned during the interviews, which were listed at the end of the thesis. In the development proposals, the marketing tools were picked together with the collaboration company. This way the authors found the most appropriate marketing methods for their business. The authors also discussed how these could be implemented in practice.