Monikulttuurisen potilaan ohjaus : suosituksia hoitohenkilökunnalle
Tarvainen, Tuuli; Vesterbacka, Anna-Maria (2019)
Tarvainen, Tuuli
Vesterbacka, Anna-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010680
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää monikulttuurisen potilaan ohjauksessa huomioitavia seikkoja. Tarkoitus on saada vastaus tutkimuskysymykseen: mitä asioita tulee huomioida monikulttuurisen potilaan ohjauksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on koota suositukset, joita yhteistyökumppani voi hyödyntää haluamallaan tavalla. Yhteistyökumppanina opinnäytetyölle toimivat HUS:in moniammatillinen eettinen toimikunta ja Peijaksen sairaala.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin monikulttuurisuuteen ja ohjaukseen liittyviä käsitteitä. Tutkimusaineistona oli monikulttuurisista tietokannoista etsittyjä tutkimuksia ja tutkimusartikkeleita. Aineiston haussa käytettyjä tietokantoja olivat: Finna.fi, Medic, Tutkiva hoitotyö, Cinahl, ProQuest, PubMed ja ScienceDirect. Aineistoa etsittiin vuosien 2007-2019 väliltä. Aineistoksi valittiin 5 lähdettä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulokset jaettiin seuraaviin teemoihin: Kulttuurinen kompetenssi ja osaaminen, kommunikaatio & viestintä ja ohjauksen tarve, monikulttuurisen potilaan näkökulma ja hoitajan toiminta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella koottiin suositukset, joita voidaan hyödyntää käytännön hoitotyössä. Suositusten keskeisinä teemoina olivat hoitohenkilökunnan empaattisen ja kannustavan asenteen sekä ennakkoluulottomuuden merkitys vuorovaikutuksessa onnistumiselle, ohjauksen ja vuorovaikutuksen selkeys ja tulkinkäyttötaitojen ajantasaistaminen sekä hoitohenkilökunnan oman aktiivisuuden merkitys lisäkouluttautumisessa ja keskustelun herättämisessä työpaikoilla. Jatkoon ehdotettiin tutkimuksia potilaiden näkökulmasta sekä lisäkoulutuksen vaikutuksista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin monikulttuurisuuteen ja ohjaukseen liittyviä käsitteitä. Tutkimusaineistona oli monikulttuurisista tietokannoista etsittyjä tutkimuksia ja tutkimusartikkeleita. Aineiston haussa käytettyjä tietokantoja olivat: Finna.fi, Medic, Tutkiva hoitotyö, Cinahl, ProQuest, PubMed ja ScienceDirect. Aineistoa etsittiin vuosien 2007-2019 väliltä. Aineistoksi valittiin 5 lähdettä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulokset jaettiin seuraaviin teemoihin: Kulttuurinen kompetenssi ja osaaminen, kommunikaatio & viestintä ja ohjauksen tarve, monikulttuurisen potilaan näkökulma ja hoitajan toiminta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella koottiin suositukset, joita voidaan hyödyntää käytännön hoitotyössä. Suositusten keskeisinä teemoina olivat hoitohenkilökunnan empaattisen ja kannustavan asenteen sekä ennakkoluulottomuuden merkitys vuorovaikutuksessa onnistumiselle, ohjauksen ja vuorovaikutuksen selkeys ja tulkinkäyttötaitojen ajantasaistaminen sekä hoitohenkilökunnan oman aktiivisuuden merkitys lisäkouluttautumisessa ja keskustelun herättämisessä työpaikoilla. Jatkoon ehdotettiin tutkimuksia potilaiden näkökulmasta sekä lisäkoulutuksen vaikutuksista.