Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja opettajaopiskelijoiden kokemuksia kansainvälisestä vaihdosta - kirjallisuuskatsaus
Kitsing, Julia (2019)
Kitsing, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111015
Tiivistelmä
Korkeakoulujen kansainvälistyminen on osa suomalaisen yhteiskunnan liittymistä globalisaatioon. Kymmenessä vuodessa Suomen korkeakouluista ulkomaille opiskelemaan lähteneiden ja ulkomaisessa korkeakoulussa koko tutkintoaan suorittavien suomalaisten joukko on kasvanut kolmanneksella. (CIMO 2017.) Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja opettajaopiskelijoiden kokemuksia kansainvälisestä vaihdosta heidän kokemanaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin mukaillen kuvailevaan kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Kirjallisuuskatsauksen aineisto on analysoitu teemoittelua käyttäen. Opinnäytetyössä käytettiin neljää eri tietokantaa. Tietokannat olivat Medic-, Ebsco Cinahl-, Melinda (Linda) – ja Pubmed. Analysoitavaan aineistoon valittiin neljä tutkimusta, jotka oli julkaistu vuosina 2008–2018.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella vaihdossa olleiden sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja opettajaopiskelijoiden kokemukset liittyivät ammatilliseen kasvuun, kulttuuriseen kasvuun ja henkilökohtaiseen kehittymiseen. Ammatilliseen kasvuun liittyi ammatillisen kokemuksen kehittäminen ja erilaisiin hoitokäytäntöihin tutustuminen. Kulttuuriseen kasvuun liittyi monikulttuurisen taidon ja tiedon lisääntyminen ja vieraan kulttuurin tuntemuksen lisääntyminen. Kansainvälisellä vaihtokokemuksella oli merkitystä myös henkilökohtaiseen kehitykseen. Henkilökohtaiseen kehitykseen liittyi itsevarmuutta ja stressinsietokyvyn kasvaminen.
Kirjallisuuden perusteella kansainvälinen vaihto-opiskelu parantaa merkittävästi henkilökohtaisia resursseja, tietoa ja taitoja, joita tarvitaan monikulttuurisesta hoitotyöstä.
The internationalization of universities is part of the integration of Finnish society into globalization. In ten years, the number of Finns who have left the Finnish higher education institutions to study abroad and have completed their studies at a foreign university has grown by a third. (CIMO 2017.) The purpose of this thesis was to describe international students’ and teacher students’ experiences of their international exchanges.
The thesis was carried out as a literature review. The literature review was written in accordance with the descriptive literature review method. The data was analyzed using themes. Four different databases were used in the thesis. The databases were Medic, Ebsco Cinahl Melinda (Linda) and Pubmed. Four studies published in 2008–2018 were selected for the data.
Based on the literature review, the experiences of social and health students and teacher students in exchange were related to professional, intercultural and personal development. Professional growth was seen in the development of professional experience and familiarization with different care practices. Intercultural development was shown by an increase in multicultural skills and knowledge and an increase in knowledge of foreign culture. International exchange experience was also important for personal development. Personal development was demonstrated by self-awareness of independence and increased stress tolerance.
Based on literature, international exchange study significantly improves the personal resources, knowledge and skills needed for multicultural nursing.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin mukaillen kuvailevaan kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Kirjallisuuskatsauksen aineisto on analysoitu teemoittelua käyttäen. Opinnäytetyössä käytettiin neljää eri tietokantaa. Tietokannat olivat Medic-, Ebsco Cinahl-, Melinda (Linda) – ja Pubmed. Analysoitavaan aineistoon valittiin neljä tutkimusta, jotka oli julkaistu vuosina 2008–2018.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella vaihdossa olleiden sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja opettajaopiskelijoiden kokemukset liittyivät ammatilliseen kasvuun, kulttuuriseen kasvuun ja henkilökohtaiseen kehittymiseen. Ammatilliseen kasvuun liittyi ammatillisen kokemuksen kehittäminen ja erilaisiin hoitokäytäntöihin tutustuminen. Kulttuuriseen kasvuun liittyi monikulttuurisen taidon ja tiedon lisääntyminen ja vieraan kulttuurin tuntemuksen lisääntyminen. Kansainvälisellä vaihtokokemuksella oli merkitystä myös henkilökohtaiseen kehitykseen. Henkilökohtaiseen kehitykseen liittyi itsevarmuutta ja stressinsietokyvyn kasvaminen.
Kirjallisuuden perusteella kansainvälinen vaihto-opiskelu parantaa merkittävästi henkilökohtaisia resursseja, tietoa ja taitoja, joita tarvitaan monikulttuurisesta hoitotyöstä.
The internationalization of universities is part of the integration of Finnish society into globalization. In ten years, the number of Finns who have left the Finnish higher education institutions to study abroad and have completed their studies at a foreign university has grown by a third. (CIMO 2017.) The purpose of this thesis was to describe international students’ and teacher students’ experiences of their international exchanges.
The thesis was carried out as a literature review. The literature review was written in accordance with the descriptive literature review method. The data was analyzed using themes. Four different databases were used in the thesis. The databases were Medic, Ebsco Cinahl Melinda (Linda) and Pubmed. Four studies published in 2008–2018 were selected for the data.
Based on the literature review, the experiences of social and health students and teacher students in exchange were related to professional, intercultural and personal development. Professional growth was seen in the development of professional experience and familiarization with different care practices. Intercultural development was shown by an increase in multicultural skills and knowledge and an increase in knowledge of foreign culture. International exchange experience was also important for personal development. Personal development was demonstrated by self-awareness of independence and increased stress tolerance.
Based on literature, international exchange study significantly improves the personal resources, knowledge and skills needed for multicultural nursing.