Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Alakouluaikaiset laulukoekokemukset ja niiden vaikutus musiikillisiin harrastus- ja uravalintoihin

Huttunen, Riina-Sofia (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (321.6Kt)
Lataukset: 


Huttunen, Riina-Sofia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211142
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli alakouluaikaiset laulukoekokemukset ja niiden vaikutus musiikillisiin harrastus- ja uravalintoihin. Työn tarkoituksena oli tutkia, minkälaisia kokemuksia yksilöillä on alakouluaikaisista laulukokeista ja ovatko ne vaikuttaneet myöhempiin harrastus- ja uravalintoihin. Näitä tuloksia vertailin vuoden 1994 Peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin (POPS).

Opinnäytetyöhön kerättiin aineistoa kyselytutkimuksella, johon vastasi 24 henkilöä. Vastaajien alakouluaikaiset laulukoekokemukset ovat vuoden 1994 Peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden aikaisia. Työn teoriataustassa tarkastellaan arviointia sekä musiikillisen minäkäsityksen muodostumista.

Vastaajien kuvaukset alakoulun laulukokeiden sisällöstä ja toteutustavoista vaihtelivat suuresti keskenään. Eroavuuksia oli muun muassa arvioinnin toteutustavoissa, lauluvalinnoissa sekä siinä, saiko laulaa yksin tai parin kanssa ja kuuluiko suoritukseen säestystä. Laulukoekokemukset vaihtelivat positiivisista hyvin negatiivisiin ja niissä oli vain vähän yhtäläisyyksiä opetussuunnitelman tavoitteiden kanssa. Tutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että alakouluaikaiset laulukokeet eivät näyttäneet vaikuttavan merkittävän negatiivisesti myöhempiin harrastus- ja uravalintoihin, vaan pääasiassa mahdollinen vaikutus oli positiivinen.
 
This thesis deals with vocal experiences at primary school and their impact on musical hobby and career choices. The purpose of this work was to study what kind of experiences individuals have from primary school singing exams and whether they have influenced later hobbies and career choices. These results were compared with the goals of the National Core Curriculum for Basic Education 1994.

Data for this research was collected by a survey with 24 respondents. The respondents' primary school singing exam experiences are based on the National Core Curriculum for Basic Education 1994. The theoretical background of the research is based on formation and evaluation of musical self-concept and assessment.

The respondents' descriptions of the contents and the methods used in singing exams vary greatly. There were differences, for example, in the implementation of the assessment, song choices, and the accompaniment and the opportunities to sing alone or in pairs. Singing experiences vary from positive to very negative, and they had only little in common with the curriculum goals. However, the study shows that the singing exams in primary school do not seem to have a significant impact on hobby and career choices and the potential impact is mainly positive.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste