Urheilevan lukiolaisen opiskelu- uupumus ja sen ennaltaehkäisy Sotungin lukiossa
Sinkkonen, Mari (2019)
Sinkkonen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää lukiolaisten opiskelu-uupumuksen ennaltaehkäisyä Sotungin lukiossa. Tarkoituksena oli myös selvittää tavoitteellisen urheilun ja opiskelun yhteyttä opiskelu-uupumukselle. Tavoitteena oli selvittää lukiolaisten näkemyksiä opiskelu-uupumuksen ennaltaehkäisystä ja millä tavoin koulu pystyisi tukemaan opiskelijoita paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sotungin lukion kanssa. Aineiston keruu toteutettiin sähköisesti kvantitatiivisena, puolistrukturoituna kyselytutkimuksena. Kohderyhmäksi valitsin lukion 1.- ja 2. vuoden opiskelijat, jotka olivat tavoitteellisessa urheiluvalmennuksessa.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelin opiskelu-uupumusta, sen ennaltaehkäisyä ja tavoitteellisen urheilun yhteyttä opiskelu-uupumukseen. Kyselyni pohjautui käyttämääni kirjallisuuteen. Lähdeaineisto koostui pääosin internet-lähteistä, mutta muutamia kirjallisia aineistoja oli myös käytetty.
Tuloksista ilmeni, että aineenopettajilta saatu tuki ja kannustus olisi kyselyyn vastanneiden lukiolaisten mielestä tärkeää. Monet vastaajista kokivat jatkuvaa väsymystä ja ajanpuutetta urheilun vuoksi. Koulun antamiin tukimuotoihin oppilaat ehdottivat joustavampaa aikataulutusta ja yhteistyötä koulun ja urheiluvalmennuksen välillä.
Tutkimus antaa hyvää tietoa Sotungin lukiolle kehittää toimintojaan siten, että tukea saataisiin riittävästi oikeilta henkilöiltä. Myös koulun ja valmentajien yhteistyötä voisi vielä parantaa ja huomioida paremmin urheilevan opiskelijan yksilölliset tarpeet ja aikataulut.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sotungin lukion kanssa. Aineiston keruu toteutettiin sähköisesti kvantitatiivisena, puolistrukturoituna kyselytutkimuksena. Kohderyhmäksi valitsin lukion 1.- ja 2. vuoden opiskelijat, jotka olivat tavoitteellisessa urheiluvalmennuksessa.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelin opiskelu-uupumusta, sen ennaltaehkäisyä ja tavoitteellisen urheilun yhteyttä opiskelu-uupumukseen. Kyselyni pohjautui käyttämääni kirjallisuuteen. Lähdeaineisto koostui pääosin internet-lähteistä, mutta muutamia kirjallisia aineistoja oli myös käytetty.
Tuloksista ilmeni, että aineenopettajilta saatu tuki ja kannustus olisi kyselyyn vastanneiden lukiolaisten mielestä tärkeää. Monet vastaajista kokivat jatkuvaa väsymystä ja ajanpuutetta urheilun vuoksi. Koulun antamiin tukimuotoihin oppilaat ehdottivat joustavampaa aikataulutusta ja yhteistyötä koulun ja urheiluvalmennuksen välillä.
Tutkimus antaa hyvää tietoa Sotungin lukiolle kehittää toimintojaan siten, että tukea saataisiin riittävästi oikeilta henkilöiltä. Myös koulun ja valmentajien yhteistyötä voisi vielä parantaa ja huomioida paremmin urheilevan opiskelijan yksilölliset tarpeet ja aikataulut.