Laurean kouluvierailukiertueen kehittämissuunnitelma
Kiivas, Paula (2019)
Kiivas, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211306
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta Laurean kouluvierailutoimintaa kehitetään asiakaslähtöisemmäksi. Tässä opinnäytetyössä asiakkaan roolissa nähtiin toisen asteen oppilaitoksissa työskentelevät opinto-ohjaajat. Tavoitteena oli selvittää millaisia muutoksia opinto-ohjaajat kaipaavat nykyiseen toimintamalliin. Kehittämissuunnitelma laadittiin esiinnousseiden toiveiden pohjalta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulun markkinoinnin ja yhteiskuntasuhteiden tiimi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten keskinäisen suhteen esittelystä sekä teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteistä. Teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteitä olivat asiakaslähtöisyys, laatu, markkinointi ja palvelu. Pääkäsitteitä tutkittiin erityisesti voittoa tavoittelemattoman yrityksen näkökulmasta. Tietoperustaa hyödynnettiin sekä tutkimusaineistonkeruuvaiheessa että kehittämisehdotusten muodostamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja benchmarkingia. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin opinto-ohjaajien näkemyksiä kouluvierailutoiminnan nykytilasta. Tavoitteena oli kyselyn avulla löytää piileviä toiveita, joiden avulla toimintaa kehitettiin asiakaslähtöisemmäksi. Kyselyyn kutsuttiin vastaamaan postituslistalla olevat opinto-ohjaajat. Benchmarkingin avulla selvitettiin pääkaupunkiseudun korkeakoulujen ja muualla Suomessa sijaisevien ammattikorkeakoulujen toimintamalleja ja käytänteitä, joiden mukaan oppilaitosmarkkinointia toteutetaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt kehittämissuunnitelma toteutettiin laatimalla palvelun blueprint kuvaamaan kouluvierailuprosessia sekä ennen että jälkeen kehittämissuunnitelman käyttöönottamisen. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai käyttöönsä kehittämissuunnitelman, jonka avulla kouluvierailutoimintaa kehitetään asiakaslähtöisempään suuntaan. Palvelun blueprintin lisäksi kouluvierailukiertueelle luotiin palautteenkeruujärjestelmä. Systemaattisen palautteenkeruun myötä asiakaslähtöinen ote kouluvierailujen toteuttamisessa säilyy myös tulevaisuudessa. Muut kehittämissuunnitelmassa määritellyt kehittämistoimenpiteet ovat helposti toteutettavissa, eivätkä vaadi suurta taloudellista panostusta toimeksiantajalta. Kehittämissuunnitelman käyttöönotto vastaa opinto-ohjaajien tarpeisiin, lisäten samalla kouluvierailutoiminnan kannattavuutta ja kustannustehokkuutta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten keskinäisen suhteen esittelystä sekä teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteistä. Teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteitä olivat asiakaslähtöisyys, laatu, markkinointi ja palvelu. Pääkäsitteitä tutkittiin erityisesti voittoa tavoittelemattoman yrityksen näkökulmasta. Tietoperustaa hyödynnettiin sekä tutkimusaineistonkeruuvaiheessa että kehittämisehdotusten muodostamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja benchmarkingia. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin opinto-ohjaajien näkemyksiä kouluvierailutoiminnan nykytilasta. Tavoitteena oli kyselyn avulla löytää piileviä toiveita, joiden avulla toimintaa kehitettiin asiakaslähtöisemmäksi. Kyselyyn kutsuttiin vastaamaan postituslistalla olevat opinto-ohjaajat. Benchmarkingin avulla selvitettiin pääkaupunkiseudun korkeakoulujen ja muualla Suomessa sijaisevien ammattikorkeakoulujen toimintamalleja ja käytänteitä, joiden mukaan oppilaitosmarkkinointia toteutetaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt kehittämissuunnitelma toteutettiin laatimalla palvelun blueprint kuvaamaan kouluvierailuprosessia sekä ennen että jälkeen kehittämissuunnitelman käyttöönottamisen. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai käyttöönsä kehittämissuunnitelman, jonka avulla kouluvierailutoimintaa kehitetään asiakaslähtöisempään suuntaan. Palvelun blueprintin lisäksi kouluvierailukiertueelle luotiin palautteenkeruujärjestelmä. Systemaattisen palautteenkeruun myötä asiakaslähtöinen ote kouluvierailujen toteuttamisessa säilyy myös tulevaisuudessa. Muut kehittämissuunnitelmassa määritellyt kehittämistoimenpiteet ovat helposti toteutettavissa, eivätkä vaadi suurta taloudellista panostusta toimeksiantajalta. Kehittämissuunnitelman käyttöönotto vastaa opinto-ohjaajien tarpeisiin, lisäten samalla kouluvierailutoiminnan kannattavuutta ja kustannustehokkuutta.