Perehdyttäminen uuteen työhön osana työn kehittämistä Kylmäkosken vankilassa
Päivärinta, Timo (2019)
Päivärinta, Timo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311426
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, miten kehittää ja parantaa laadullisesti varsinkin määräaikaisen henkilökunnan työhön perehdyttämistä Kylmäkosken vankilassa. Lisäksi tutkittiin miten parantaa henkilökunnan mahdollisuuksia jatkuvaan työssä oppimiseen. Työ oli Kylmäkosken vankilan tilaama.
Työn teoriataustana toimi perehdytyksestä kertova kirjallisuus ja aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset. Teoriaosuudessa käydään läpi perehdyttäjän kannalta oleellisimmat oppimisteoriat, perehdytysprosessi, ohjaava lainsäädäntö sekä rikosseuraamusalan työtä ohjaavat arvot ja Rikosseuraamuslaitoksen strategia.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Kylmäkosken vankilan henkilökunnalta käyttäen sähköpostikyselyä. Kysely lähetettiin valvontahenkilöstölle, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet vankilassa määräaikaisena työntekijänä. Kyselyyn osallistui myös vankilan johto. Kerättyä aineistoa käytettiin myös perehdytysopasluonnoksen valmisteluun. Opas on tarkoitettu yleisoppaaksi uusille työntekijöille Kylmäkosken vankilassa ja se jää Kylmäkosken vankilan käyttöön.
Opinnäytetyön tulokset analysoitiin tasapainotetun mittariston (Balanced Scorecard) neljän näkökulman avulla. Rikosseuraamusalan työtä ohjaavien arvojen merkitys ja perehdytyksen yksilöllisen suunnittelun merkitys nousivat esiin opinnäytetyön tärkeimpinä tuloksina.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että uuden työntekijän työhön perehdyttämistä tulisi kehittää Kylmäkosken vankilassa. Hyvällä perehdyttämisellä ja mahdollistamalla jatkuvan työssä oppimisen työnantaja ylläpitää hyvää työilmapiiriä ja motivoi henkilökuntaa.
Työn teoriataustana toimi perehdytyksestä kertova kirjallisuus ja aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset. Teoriaosuudessa käydään läpi perehdyttäjän kannalta oleellisimmat oppimisteoriat, perehdytysprosessi, ohjaava lainsäädäntö sekä rikosseuraamusalan työtä ohjaavat arvot ja Rikosseuraamuslaitoksen strategia.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Kylmäkosken vankilan henkilökunnalta käyttäen sähköpostikyselyä. Kysely lähetettiin valvontahenkilöstölle, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet vankilassa määräaikaisena työntekijänä. Kyselyyn osallistui myös vankilan johto. Kerättyä aineistoa käytettiin myös perehdytysopasluonnoksen valmisteluun. Opas on tarkoitettu yleisoppaaksi uusille työntekijöille Kylmäkosken vankilassa ja se jää Kylmäkosken vankilan käyttöön.
Opinnäytetyön tulokset analysoitiin tasapainotetun mittariston (Balanced Scorecard) neljän näkökulman avulla. Rikosseuraamusalan työtä ohjaavien arvojen merkitys ja perehdytyksen yksilöllisen suunnittelun merkitys nousivat esiin opinnäytetyön tärkeimpinä tuloksina.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että uuden työntekijän työhön perehdyttämistä tulisi kehittää Kylmäkosken vankilassa. Hyvällä perehdyttämisellä ja mahdollistamalla jatkuvan työssä oppimisen työnantaja ylläpitää hyvää työilmapiiriä ja motivoi henkilökuntaa.