Transsukupuolisen nuoren kohtaaminen kouluterveydenhuollossa
Räisänen, Johanna; Rusanen, Oona (2019)
Räisänen, Johanna
Rusanen, Oona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on transsukupuolisen nuoren kohtaaminen kouluterveydenhuollossa. Toimeksiantajana on Kainuun Seta. Tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida opas Kajaanin yläkoulujen kouluterveydenhoitajille transsukupuolisen nuoren kohtaamisen tueksi. Tavoitteena on, että transsukupuolinen nuori saa ennakkoluulotonta ja tasa-arvoista kohtelua kouluterveydenhoitajilta. Opinnäytetyömme tutkimuskysymyksinä ovat “Millainen on transsukupuolinen nuori?” ja "Miten kouluterveydenhoitaja kohtaa transsukupuolisen nuoren ennakkoluulottomasti ja tasa-arvoisesti kouluterveydenhuollossa?”.
Transsukupuolisuus esitetään usein normista poikkeavana, vaikkei sen sitä kuuluisi olla. Avoimuus ja tietoisuus sukupuolivähemmistöjä kohtaan ovat kasvaneet vuosien aikana ja kasvavat varmasti lisää tulevaisuudessa aiheen tullessa koko ajan arkisemmaksi keskuudessamme. Yläkoulujen terveydenhuollon ammattilaisilla tulee olla valmiuksia, ammattitaitoa ja tietoa kohdata transsukupuoliset nuoret ennakkoluulottomasti, sekä auttaa ja neuvoa heitä elämäntilanteissaan. Opinnäytetyömme edesauttaa kouluterveydenhoitajia käsittelemään ja ottamaan puheeksi tulevaisuudessa muitakin transsukupuolisen nuoren henkilökohtaisia asioita, sekä ohjaamaan heitä eri tilanteissa.
Tuote eli opas transsukupuolisen kohtaamisen tueksi toteutettiin kirjallisuuteen pohjautuen. Kirjallisuudesta nousi esiin useita asioita, joita transsukupuoliset nuoret ovat kokeneet tarpeelliseksi terveydenhuollossa asioidessaan. Näitä asioita olivat esimerkiksi hyväksynnän kokeminen ja ammattilaisen tuki.
Transsukupuolisuus esitetään usein normista poikkeavana, vaikkei sen sitä kuuluisi olla. Avoimuus ja tietoisuus sukupuolivähemmistöjä kohtaan ovat kasvaneet vuosien aikana ja kasvavat varmasti lisää tulevaisuudessa aiheen tullessa koko ajan arkisemmaksi keskuudessamme. Yläkoulujen terveydenhuollon ammattilaisilla tulee olla valmiuksia, ammattitaitoa ja tietoa kohdata transsukupuoliset nuoret ennakkoluulottomasti, sekä auttaa ja neuvoa heitä elämäntilanteissaan. Opinnäytetyömme edesauttaa kouluterveydenhoitajia käsittelemään ja ottamaan puheeksi tulevaisuudessa muitakin transsukupuolisen nuoren henkilökohtaisia asioita, sekä ohjaamaan heitä eri tilanteissa.
Tuote eli opas transsukupuolisen kohtaamisen tueksi toteutettiin kirjallisuuteen pohjautuen. Kirjallisuudesta nousi esiin useita asioita, joita transsukupuoliset nuoret ovat kokeneet tarpeelliseksi terveydenhuollossa asioidessaan. Näitä asioita olivat esimerkiksi hyväksynnän kokeminen ja ammattilaisen tuki.