Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Kun ääni uskaltaa olla ja virrata ulos kehosta" : Laulunopettajana laulamisen esteitä raivaamassa

Räisänen, Jenny (2019)

 
Avaa tiedosto
Räisänen_Jenny_2019_05_24.pdf (394.3Kt)
Lataukset: 


Räisänen, Jenny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411668
Tiivistelmä
Monet suomalaiset eivät laula arjessaan, vaikka haluaisivat. Opinnäytetyössä tarkastellaan, mitä keinoja laulunopettajalla on purkaa laulamisen esteitä. Opinnäytetyössä keskitytään esteisiin, jotka rajoittavat tavallisen suomalaisen laulamista hänen arjessaan. Tarkastelun ulkopuolelle jäävät esiintymistilanteiden tuomat haasteet. Arjessa laulamisella tarkoitetaan esimerkiksi perheen kesken laulamista, yhteislaulutilaisuuksissa laulamista tai laulamisen harrastamista. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää sekä laulunopettajat että kaikki laulamisesta kiinnostuneet.

Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen toiminnallisessa osuudessa oli mukana viisi lauluoppilasta. Oppilaat täyttivät alkukyselyn, jonka pohjalta suunniteltiin neljä laulutuntia. Laulutuntien jälkeen oppilaat pohtivat omaa prosessiaan loppukyselyssä.

Oppilaiden täyttämistä kyselyistä keskeisiksi teemoiksi nousivat laulamiseen liittyvä häpeä ja jännittäminen. Kaikki oppilaat kokivat myönteisiä muutoksia ajattelussaan ja äänenkäytössään laulutuntien jälkeen. Keskeistä laulamisen esteiden purkamisessa oli oppilaan kokonaisvaltainen kohtaaminen yksilönä. Laulamisen esteiden purkamisessa on eduksi, jos opettaja pystyy käyttämään tavallisten äänenmuodostusharjoitteiden lisäksi erilaisia kehon- ja mielenharjoitteita.
 
Many Finns do not sing in their everyday life, even if they wanted to. The thesis examines the ways in which the vocal teacher can remove the barriers of singing. The thesis focuses on the barriers that limit the singing of an ordinary Finn in his daily life. The challenges posed by performing situations are not covered in this thesis. Singing in the everyday life means, for example, singing with the family, community singing or singing as a hobby. The thesis can be utilized by both vocal teachers and everyone who is interested in singing.

This is a functional thesis. Five vocal students participated in the functional part. The students completed the initial survey, which was the basis for the vocal lessons. After the lessons, the students reflected on their own process in the final survey.

Shame and excitement related to singing became the main themes in the students’ questionnaires. All students experienced positive changes in their thinking and voice after the lessons. The key to dismantling the barriers of singing was to encounter the student as an individual. It is helpful for removing the barriers of singing if the teacher is able to use a variety of body and mind exercises in addition to the usual vocal training exercises.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste