Häiriöiden vähentäminen kauppakeskuksissa
Hartonen, Kiira (2019)
Hartonen, Kiira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311613
Tiivistelmä
Suomen kauppakeskuksissa asioi vuosittain yli 400 miljoonaa kävijää. Samaan aikaan kun kävijämäärät ovat kasvaneet ja palvelut monipuolistuneet, myös huumeidenkäyttö on lisääntynyt Suomessa. Lisäksi perättömät huhut leviävät sosiaalisessa mediassa nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Nämä tuovat uudenlaisia haasteita kauppakeskuksille: mikäli kauppakeskuksessa ei osata puuttua häiriöihin ja ennaltaehkäistä niitä tehokkaasti, se saattaa aiheuttaa merkittävää haittaa maineelle ja liiketoiminnalle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa kauppakeskuksille ja toimeksiantajalle eli Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:lle tietoa siitä, miten ihmisten aiheuttamia häiriöitä voidaan vähentää kauppakeskuksissa. Toimintaympäristön hahmottamiseksi selvitettiin, millaisia häiriöitä kauppakeskuksissa esiintyy, miten ne vaikuttavat kauppakeskusten maineeseen ja mikä aiheuttaa epäsosiaalista käyttäytymistä. Kaikki kauppakeskuksissa häiritseväksi koettu käyttäytyminen ei täytä minkään rikoslakirikoksen tai rikkomuksen tunnusmerkistöä, joten niiltä osin häiriöihin puuttumisen oikeutusta tarkasteltiin perusoikeuksien ja muun lainsäädännön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kauppakeskusvaikuttajia eri puolilta Suomea sekä Rikosseuraamuslaitoksen erityisohjaajaa. Haastatteluaineistoa verrattiin tilannetorjunnan keinoihin, joilla estetään, vaikeutetaan ja vähennetään rikostilaisuuksia, sekä ryhmiteltiin Crime Prevention Through Environmental Design eli CPTED-mallin mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kauppakeskuksen turvallisuusjohtamista, järjestyksenvalvontaa, rakenteellisia ratkaisuja sekä eri toimijoiden välistä yhteistyötä suunniteltaessa ja kehitettäessä. Tuloksista ilmenee niin yleisesti hyväksi havaittuja keinoja häiriöiden vähentämiseen, kuin myös yksittäisissä kauppakeskuksissa kehiteltyjä ratkaisuja arjessa kohdattuihin haasteisiin. Lisäksi opinnäytetyön pohdinnassa esitellään joitakin ideoita kauppakeskuksissa esiintyviä häiriöitä, niihin puuttumisen perusteita ja niiden vähentämistä koskeviksi jatkotutkimusaiheiksi. Finnish shopping centres serve over 400 million customers each year. Meanwhile the number of visitors has increased, and services offered by shopping centres have become more diverse, also substance abuse has increased in Finland. In addition, unfounded rumours spread over social media faster than ever before. This sets new challenges for shopping centres. If a shopping centre lacks capability of intervening in disorders and preventing them effectively, it can cause significant damage to the reputation and business.
The purpose of this thesis is to provide shopping centres and the commissioner organization, Finnish Council of Shopping Centers, information about how human-caused disorders can be reduced in shopping centres. To understand the operational environment, the nature of typical disorders in a shopping centre was examined, how the disorders affect the shopping centres’ reputation and what causes anti-social behaviour. Because all the disturbing behaviour does not comply with the characteristics of any crime or wrongdoing, the right to intervene in some of the disorders was also examined considering human rights and other legislation.
The research was executed by interviewing various shopping centre agents across Finland and a senior instructor of the Criminal Sanctions Agency. The material gained in interviews was compared to situational crime prevention measures that can be used to prevent, harden and reduce criminal opportunities, and it was classified according to the measures of Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED).
The results of this thesis can be used when planning or developing security management, security policing, structural solutions and cooperation between various actors in a shopping centre. The results include both general best practices to reduce disorders, as well as solutions created in individual shopping centres to the challenges faced in the daily life. In addition, the thesis presents some ideas for further research related to common disorders in shopping centres and premises for intervening in them or measures for reducing them.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa kauppakeskuksille ja toimeksiantajalle eli Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:lle tietoa siitä, miten ihmisten aiheuttamia häiriöitä voidaan vähentää kauppakeskuksissa. Toimintaympäristön hahmottamiseksi selvitettiin, millaisia häiriöitä kauppakeskuksissa esiintyy, miten ne vaikuttavat kauppakeskusten maineeseen ja mikä aiheuttaa epäsosiaalista käyttäytymistä. Kaikki kauppakeskuksissa häiritseväksi koettu käyttäytyminen ei täytä minkään rikoslakirikoksen tai rikkomuksen tunnusmerkistöä, joten niiltä osin häiriöihin puuttumisen oikeutusta tarkasteltiin perusoikeuksien ja muun lainsäädännön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kauppakeskusvaikuttajia eri puolilta Suomea sekä Rikosseuraamuslaitoksen erityisohjaajaa. Haastatteluaineistoa verrattiin tilannetorjunnan keinoihin, joilla estetään, vaikeutetaan ja vähennetään rikostilaisuuksia, sekä ryhmiteltiin Crime Prevention Through Environmental Design eli CPTED-mallin mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kauppakeskuksen turvallisuusjohtamista, järjestyksenvalvontaa, rakenteellisia ratkaisuja sekä eri toimijoiden välistä yhteistyötä suunniteltaessa ja kehitettäessä. Tuloksista ilmenee niin yleisesti hyväksi havaittuja keinoja häiriöiden vähentämiseen, kuin myös yksittäisissä kauppakeskuksissa kehiteltyjä ratkaisuja arjessa kohdattuihin haasteisiin. Lisäksi opinnäytetyön pohdinnassa esitellään joitakin ideoita kauppakeskuksissa esiintyviä häiriöitä, niihin puuttumisen perusteita ja niiden vähentämistä koskeviksi jatkotutkimusaiheiksi.
The purpose of this thesis is to provide shopping centres and the commissioner organization, Finnish Council of Shopping Centers, information about how human-caused disorders can be reduced in shopping centres. To understand the operational environment, the nature of typical disorders in a shopping centre was examined, how the disorders affect the shopping centres’ reputation and what causes anti-social behaviour. Because all the disturbing behaviour does not comply with the characteristics of any crime or wrongdoing, the right to intervene in some of the disorders was also examined considering human rights and other legislation.
The research was executed by interviewing various shopping centre agents across Finland and a senior instructor of the Criminal Sanctions Agency. The material gained in interviews was compared to situational crime prevention measures that can be used to prevent, harden and reduce criminal opportunities, and it was classified according to the measures of Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED).
The results of this thesis can be used when planning or developing security management, security policing, structural solutions and cooperation between various actors in a shopping centre. The results include both general best practices to reduce disorders, as well as solutions created in individual shopping centres to the challenges faced in the daily life. In addition, the thesis presents some ideas for further research related to common disorders in shopping centres and premises for intervening in them or measures for reducing them.