Snellmanin Kokkikartano Oy:n Internet-sivuston kehittäminen
Luopa, Emmi (2010)
Luopa, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062112414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062112414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Snellman-konserniin kuuluvan Kokkikartanon Internet-sivuston kehittäminen. Opinnäytetyöhön kuuluu valittujen tutkimusmenetelmien pohjalta suunnitella, ideoida ja ehdottaa kehittämisideoita uudistuvalle Kokkikartanon Internet-sivustolle. Työn tavoitteena on muodostaa suunnitelma sivustosta, jolloin se olisi käyttäjiä mahdollisimman palveleva ja kiinnostava.
Internet-sivuston sisältö vaikuttaa konkreettisesti siihen, että Internet-palvelu on toimiva ja käyttäjät viihtyvät siellä. Nykyisin pelkkä Internet-sivuston olemassaolo ei riitä, vaan käyttäjä odottaa saavansa sivustolta jotakin hyötyä itselleen.
Työn tavoitteena on kehittää ehdotuksia Kokkikartanolle, joiden perusteella ja niitä hyödyntämällä Kokkikartano voi suunnitella uutta sisältöä uudistuvalle Internet-sivustolleen. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä sekä Internet-sivujen merkityksestä markkinoinnissa. Teoriaosuudessa avataan Internet-sivuston sisällön suunnittelua ottamatta kuitenkaan kantaa suunnittelun tekniseen puoleen. Opinnäytetyössä käytetään kahta eri tutkimusmenetelmää, jotka yhdessä antavat mahdollisimman tarkkaa tietoa suoraan Internetin käyttäjiltä sekä muiden yritysten Internet-sivustojen suunnittelusta. Valittuja eri yritysten Internet-sivustoja analysoitiin sekä toteutettiin kyselytutkimus Kokkikartanon nykyisellä Internet-sivustolla, jolloin saatiin suoraan mielipiteitä tavallisilta Internetin käyttäjiltä. Kyselyn tueksi suoritettiin myös dokumenttianalyysi eri yritysten Internet-sivustoista.
Tutkimusten pohjalta keskityttiin muutamaan Internet-sivuston sisällön osioon ja laadin niistä kehittämisehdotuksia Kokkikartanolle. Ehdotuksien pohjalta Kokkikartano voi muotoilla ja suunnitella Internet-sivuston sisältönsä uudestaan sivuston uudistamisen yhteydessä. Havainnollistan raportissa ideoitani ja ajatuksia kuvilla. Suunnitellut kehitysehdotukset ovat toteutettavissa olevia ja realistisia. Toivotaan, että niitä tullaan hyödyntämään vielä tänä vuonna tapahtuvan Internet-sivuston uudistuksen yhteydessä.
Internet-sivuston sisältö vaikuttaa konkreettisesti siihen, että Internet-palvelu on toimiva ja käyttäjät viihtyvät siellä. Nykyisin pelkkä Internet-sivuston olemassaolo ei riitä, vaan käyttäjä odottaa saavansa sivustolta jotakin hyötyä itselleen.
Työn tavoitteena on kehittää ehdotuksia Kokkikartanolle, joiden perusteella ja niitä hyödyntämällä Kokkikartano voi suunnitella uutta sisältöä uudistuvalle Internet-sivustolleen. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä sekä Internet-sivujen merkityksestä markkinoinnissa. Teoriaosuudessa avataan Internet-sivuston sisällön suunnittelua ottamatta kuitenkaan kantaa suunnittelun tekniseen puoleen. Opinnäytetyössä käytetään kahta eri tutkimusmenetelmää, jotka yhdessä antavat mahdollisimman tarkkaa tietoa suoraan Internetin käyttäjiltä sekä muiden yritysten Internet-sivustojen suunnittelusta. Valittuja eri yritysten Internet-sivustoja analysoitiin sekä toteutettiin kyselytutkimus Kokkikartanon nykyisellä Internet-sivustolla, jolloin saatiin suoraan mielipiteitä tavallisilta Internetin käyttäjiltä. Kyselyn tueksi suoritettiin myös dokumenttianalyysi eri yritysten Internet-sivustoista.
Tutkimusten pohjalta keskityttiin muutamaan Internet-sivuston sisällön osioon ja laadin niistä kehittämisehdotuksia Kokkikartanolle. Ehdotuksien pohjalta Kokkikartano voi muotoilla ja suunnitella Internet-sivuston sisältönsä uudestaan sivuston uudistamisen yhteydessä. Havainnollistan raportissa ideoitani ja ajatuksia kuvilla. Suunnitellut kehitysehdotukset ovat toteutettavissa olevia ja realistisia. Toivotaan, että niitä tullaan hyödyntämään vielä tänä vuonna tapahtuvan Internet-sivuston uudistuksen yhteydessä.