Merirahtibuukkausten hallintaprosessin kehittäminen : Case: Steveco Oy
Lindholm, Tiina (2019)
Lindholm, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511900
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin toimeksiantona Steveco Oy:lle. Tavoitteena oli kartoittaa, millainen yrityksen merirahtibuukkausten tilanne on tällä hetkellä sekä tuoda ilmi mahdolliset ongelmat ja huolitsijoiden ideat. Tarkoituksena oli näiden jälkeen löytää tutkimuksessa ilmenneihin ongelmiin ratkaisuja sekä kehitysideoita, jotta ongelmakohdat saataisiin poistettua ja buukkausprosessia saataisiin selkeytettyä ja mahdollisesti myös nopeutettua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä haastattelua että havainnointia. Lisäksi tietoa kerättiin painetuista sekä sähköisistä lähteistä. Nämä menetelmät valittiin sen vuoksi, että nykytilanteen kartoituksessa tarvittiin havainnointia, jotta prosessi ja sen eri vaiheet saatiin kuvattua. Haastattelumenetelmää sen sijaan tarvittiin sekä nykytilan kartoituksessa, ongelmakohtien rajaamisessa että kehitysideoiden keräämisessä. Tietopohjan keräämiseen tarvittiin tiedonhakua eri lähteistä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Stevecon tämänhetkinen prosessi on joiltakin osin kehityksen tarpeessa. Nykytilanteessa koko tilausprosessin kulku on melko sekava ja hidas. Paljon aikaa kulutetaan monen eri nettisivuston ja ohjelman käyttöön sekä niiden käytön muistelemiseen. Lisäksi haastatteluissa selvisi, että rahtien hinnastot muuttuvat usein ja hinnastot eivät aina sen vuoksi ole ajan tasalla. Myös rahtihintojen myöhäinen ilmoitus sekä muiden tarpeellisten tietojen puuttuminen Excel- hinnastoista koettiin ongelmana. Tilausprosessia hidastavia tekijöitä löytyi siis useita, ja niille kaivattiin kehitystä, jotta prosessista saataisiin nopeasti toimiva ja tehokas ketju.
Kehitysideaksi suositellaan jonkinlaista ohjelmaa, esimerkiksi Inttraa, josta huolitsijan olisi mahdollista tarkistaa niin rahtien hinnat kuin tehdä tilauksensakin. Ohjelmasta olisi hyvä olla mahdollista lähettää sanomana tilaukset eri varustamoille. Näin ollen samassa ohjelmassa olisi näkyvillä huolitsijoiden kaikki merirahtikeikat, prosessin tila, keikkaan liittyvät dokumentit tulostusmahdollisuudella sekä lisäksi mahdollisuus syöttää VGM-tiedot.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä haastattelua että havainnointia. Lisäksi tietoa kerättiin painetuista sekä sähköisistä lähteistä. Nämä menetelmät valittiin sen vuoksi, että nykytilanteen kartoituksessa tarvittiin havainnointia, jotta prosessi ja sen eri vaiheet saatiin kuvattua. Haastattelumenetelmää sen sijaan tarvittiin sekä nykytilan kartoituksessa, ongelmakohtien rajaamisessa että kehitysideoiden keräämisessä. Tietopohjan keräämiseen tarvittiin tiedonhakua eri lähteistä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Stevecon tämänhetkinen prosessi on joiltakin osin kehityksen tarpeessa. Nykytilanteessa koko tilausprosessin kulku on melko sekava ja hidas. Paljon aikaa kulutetaan monen eri nettisivuston ja ohjelman käyttöön sekä niiden käytön muistelemiseen. Lisäksi haastatteluissa selvisi, että rahtien hinnastot muuttuvat usein ja hinnastot eivät aina sen vuoksi ole ajan tasalla. Myös rahtihintojen myöhäinen ilmoitus sekä muiden tarpeellisten tietojen puuttuminen Excel- hinnastoista koettiin ongelmana. Tilausprosessia hidastavia tekijöitä löytyi siis useita, ja niille kaivattiin kehitystä, jotta prosessista saataisiin nopeasti toimiva ja tehokas ketju.
Kehitysideaksi suositellaan jonkinlaista ohjelmaa, esimerkiksi Inttraa, josta huolitsijan olisi mahdollista tarkistaa niin rahtien hinnat kuin tehdä tilauksensakin. Ohjelmasta olisi hyvä olla mahdollista lähettää sanomana tilaukset eri varustamoille. Näin ollen samassa ohjelmassa olisi näkyvillä huolitsijoiden kaikki merirahtikeikat, prosessin tila, keikkaan liittyvät dokumentit tulostusmahdollisuudella sekä lisäksi mahdollisuus syöttää VGM-tiedot.