”Kouluruoka on yleensä ok” - Asiakaspalaute Loimijoen Kuntapalveluissa
Koskenoja, Hanna (2010)
Koskenoja, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510499
Tiivistelmä
Kouluruokailu on pinnalla yleisissä keskusteluissa jatkuvasti ja aihe on ajankohtainen. Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa forssalaisen kouluruokailun tilaa ja asiakkaiden, eli tässä tapauksessa oppilaiden, tyytyväisyyttä kouluruokailuun. Toimeksiantajana työssä on Loimijoen Kuntapalvelut Oy ja yhteistyöhenkilönä Tanja Kalliola. Aihe on toimeksiantajalle tärkeä, sillä tämänkaltaista asiakastyytyväisyyskyselyä ei ole tehty ainakaan viimeiseen neljään vuoteen.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa oppilaiden tämänhetkistä tyytyväisyyden tilaa kouluruokailua kohtaan. Työssä on toteutettu asiakastyytyväisyyskysely, jossa otoskoko oli noin 950. Tämän lisäksi opinnäytetyöhön kuului koululaisille tarkoitetun asiakaspalautelomakkeen sekä Loimijoen Kuntapalvelut Oy:n sivuille tulevan asiakaspalautelinkkiehdotuksen suunnittelu. Menetelminä työssäni käytin kyselyä ja benchmarking-menetelmää. Tavoitteena on, että tutkimuksen avulla tullaan löytämään oppilailta kehitysehdotuksia, jotka ovat mahdollisia myös toteuttaa käytännössä ja näin ollen parantaa heidän kouluruokailukokemustaan.
Teoreettinen viitekehys muodostuu muun muassa kouluruokailusta sen historiasta ja tulevaisuudesta sekä siitä millaista se on muualla maailmassa. Lisäksi viitekehykseen kuuluvat asiakastyytyväisyyden sekä palvelun laadun käsitteet ja teoriapohjaa esimerkiksi kyselylomakkeen luomisesta.
Oppilaat olivat enimmäkseen tyytyväisiä tämänhetkiseen tilanteeseen. Suhteessa tyytyväisimpiä olivat Yhteislyseon oppilaat. Henkilökuntaan ja asiakaspalveluun oltiin yleisesti tyytyväisiä ja 71 % kaikista vastanneista ostaisi joskus maksullista välipalaa. Suosituimmat välipalavaihtoehdot olivat sämpylä tai voileipä ja hedelmät.
Asiakastyytyväisyyskyselyiden vastauslomakkeista löytyi myös hyviä kehitysehdotuksia. Oppilaiden kouluruokailutilannetta voitaisiin parantaa muun muassa ruokalan maustehyllyllä, satunnaisilla hedelmäjälkiruoilla, tuoreella leivällä, ruokalan uusilla tekstiileillä ja erityisesti kuoripäällisillä perunoilla.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa oppilaiden tämänhetkistä tyytyväisyyden tilaa kouluruokailua kohtaan. Työssä on toteutettu asiakastyytyväisyyskysely, jossa otoskoko oli noin 950. Tämän lisäksi opinnäytetyöhön kuului koululaisille tarkoitetun asiakaspalautelomakkeen sekä Loimijoen Kuntapalvelut Oy:n sivuille tulevan asiakaspalautelinkkiehdotuksen suunnittelu. Menetelminä työssäni käytin kyselyä ja benchmarking-menetelmää. Tavoitteena on, että tutkimuksen avulla tullaan löytämään oppilailta kehitysehdotuksia, jotka ovat mahdollisia myös toteuttaa käytännössä ja näin ollen parantaa heidän kouluruokailukokemustaan.
Teoreettinen viitekehys muodostuu muun muassa kouluruokailusta sen historiasta ja tulevaisuudesta sekä siitä millaista se on muualla maailmassa. Lisäksi viitekehykseen kuuluvat asiakastyytyväisyyden sekä palvelun laadun käsitteet ja teoriapohjaa esimerkiksi kyselylomakkeen luomisesta.
Oppilaat olivat enimmäkseen tyytyväisiä tämänhetkiseen tilanteeseen. Suhteessa tyytyväisimpiä olivat Yhteislyseon oppilaat. Henkilökuntaan ja asiakaspalveluun oltiin yleisesti tyytyväisiä ja 71 % kaikista vastanneista ostaisi joskus maksullista välipalaa. Suosituimmat välipalavaihtoehdot olivat sämpylä tai voileipä ja hedelmät.
Asiakastyytyväisyyskyselyiden vastauslomakkeista löytyi myös hyviä kehitysehdotuksia. Oppilaiden kouluruokailutilannetta voitaisiin parantaa muun muassa ruokalan maustehyllyllä, satunnaisilla hedelmäjälkiruoilla, tuoreella leivällä, ruokalan uusilla tekstiileillä ja erityisesti kuoripäällisillä perunoilla.