Ympäristöasioiden hoidon nykytilan kartoitus Case Palace Kämp konserni
Matikainen, Nea (2010)
Matikainen, Nea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Palace Kämp konsernin hotelli- ravintola-ja toimistoyksiköiden ympäristöasioiden hoidon nykytila, jotta ympäristöasioiden kehittäminen konsernissa voitaisiin saada alulle. Tarkoituksena oli löytää keskeisimmät ympäristönäkökohdat joita lähteä helpoiten kehittämään. Tarkoituksena oli myös selvittää jo joissakin yksiköissä mahdollisesti olemassa olevia hyviä käytäntöjä, joita voitaisiin laajentaa muihin yksiköihin. Tavoit-teena ympäristöasioiden hoidon parantamiselle oli saada lähinnä kustannussäästöjä, ei niinkään markkinoinnillista arvoa tai sertifikaattitason johtamisjärjestelmää.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tapaustutkimus, jossa tulosten tarkastelussa on käytetty sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Nykytilan selvitys tehtiin suljetulla Web kyselylomakkeella. Kyselylomake tehtiin konsernin käytössä olleella Digium -työkalulla ja linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse yksiköiden ennalta nimetyille ympäristövastaaville. Opinnäytetyössä käytettiin ensin SWOT -analyysia lähtötilanteen kuvaamiseksi ennen kyselyn lähettämistä. Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään niin ekotehokkuutta, ympäristöjohtamista kuin käytännön toiminnan vaikutuksia ympäristöasioihin. Näkökulmana on kokonaisvaltainen ympäristölaatuajattelu ja ympäristöasioiden sisällyttäminen yrityksen kokonaislaatuun.
Hotelleissa ja ravintoloissa merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät veden- ja energian kulutuksesta, hankinnoista, sekä jätteiden käsittelystä. Henkilöstön käyttäytymisellä on merkittävä rooli ympäristövastuullisen liiketoiminnan ylläpitämisessä. Yrityksen fyysiset tilat sekä johdon luoma strategia, kannustus ja johdonmukainen ympäristölaadun tavoittelu luo puitteet, jotka mahdollistavat ympäristöystävällisen toiminnan. Henkilöstöltä ympäristöasioiden laadukkaan hoitamisen toteutus vaatii tietoa, taitoa, asennetta ja motivaatiota. Toimistotiloissa merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät energiankulutuksesta ja hankinnoista. Myös toimistossa henkilöstön jokapäiväisillä toiminnoilla on ratkaiseva merkitys työympäristön ekotehokkuuden edistämisessä.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että jotkin asiat hoidettiin jo hyvin ja esimerkiksi useat ravintolat olivat pärjänneet maalaisjärjen käytöllä pitkälle. Kehitettäviksi ympäristönäkökohdiksi yksiköissä ilmeni hyvin erilaisia ja eri toiminnoista johtuvia asioita. Pahin ongelma ympäristöasioiden hoidon kannalta oli ensisijaisesti yksiköiden jätehuolto, johtuen niin yksiköiden sisäisistä että ulkoisista syistä. Myös kokonaisvaltaista ympäristölaatuajattelua jo hankinnoista lähtien tulisi konsernissa kehittää. Lisäksi vastauksista kumpusi selkeä tarve johdon näkemykselle ja strategiselle linjaukselle ympäristöasioista. Kiire sekä ajoittain henkilöstön välinpitämättömyys olivat syinä erinäisille ”lipsumisille” mm jätteiden lajittelussa. Keskeisimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat ympäristöstrategian luominen konsernille, jätehuollon kehittäminen sekä toimintatapojen muutokset ja jatkossa pienehköt investoinnit.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tapaustutkimus, jossa tulosten tarkastelussa on käytetty sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista lähestymistapaa. Nykytilan selvitys tehtiin suljetulla Web kyselylomakkeella. Kyselylomake tehtiin konsernin käytössä olleella Digium -työkalulla ja linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse yksiköiden ennalta nimetyille ympäristövastaaville. Opinnäytetyössä käytettiin ensin SWOT -analyysia lähtötilanteen kuvaamiseksi ennen kyselyn lähettämistä. Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään niin ekotehokkuutta, ympäristöjohtamista kuin käytännön toiminnan vaikutuksia ympäristöasioihin. Näkökulmana on kokonaisvaltainen ympäristölaatuajattelu ja ympäristöasioiden sisällyttäminen yrityksen kokonaislaatuun.
Hotelleissa ja ravintoloissa merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät veden- ja energian kulutuksesta, hankinnoista, sekä jätteiden käsittelystä. Henkilöstön käyttäytymisellä on merkittävä rooli ympäristövastuullisen liiketoiminnan ylläpitämisessä. Yrityksen fyysiset tilat sekä johdon luoma strategia, kannustus ja johdonmukainen ympäristölaadun tavoittelu luo puitteet, jotka mahdollistavat ympäristöystävällisen toiminnan. Henkilöstöltä ympäristöasioiden laadukkaan hoitamisen toteutus vaatii tietoa, taitoa, asennetta ja motivaatiota. Toimistotiloissa merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät energiankulutuksesta ja hankinnoista. Myös toimistossa henkilöstön jokapäiväisillä toiminnoilla on ratkaiseva merkitys työympäristön ekotehokkuuden edistämisessä.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että jotkin asiat hoidettiin jo hyvin ja esimerkiksi useat ravintolat olivat pärjänneet maalaisjärjen käytöllä pitkälle. Kehitettäviksi ympäristönäkökohdiksi yksiköissä ilmeni hyvin erilaisia ja eri toiminnoista johtuvia asioita. Pahin ongelma ympäristöasioiden hoidon kannalta oli ensisijaisesti yksiköiden jätehuolto, johtuen niin yksiköiden sisäisistä että ulkoisista syistä. Myös kokonaisvaltaista ympäristölaatuajattelua jo hankinnoista lähtien tulisi konsernissa kehittää. Lisäksi vastauksista kumpusi selkeä tarve johdon näkemykselle ja strategiselle linjaukselle ympäristöasioista. Kiire sekä ajoittain henkilöstön välinpitämättömyys olivat syinä erinäisille ”lipsumisille” mm jätteiden lajittelussa. Keskeisimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat ympäristöstrategian luominen konsernille, jätehuollon kehittäminen sekä toimintatapojen muutokset ja jatkossa pienehköt investoinnit.