Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteisellä laatumatkalla: Henkilöstökyselyn käytön mallinnus Lahden Työn Paikka Oy:ssä

Aalto, Katja (2019)

 
Avaa tiedosto
Kehittämishankeraportti Katja Aalto kevät 2019..pdf (1.981Mt)
Lataukset: 


Aalto, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611975
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli mallintaa työelämän laatua mittaavan henkilöstökyselyn käyttö Lahden Työn Paikka Oy:n tarpeisiin. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli osallistaa henkilöstö työelämän laadun kehittämiseen ja siten edistää henkilöstön hyvinvointia sekä kehittää organisaation palveluiden vaikuttavuutta ja toiminnan tuottavuutta.
Kehittämishankkeen tietoperustan keskeinen käsite on työelämän laatu ja sen mittaaminen sekä yhteistoiminnallinen kehittäminen. Kehittämishanke oli lähestymistavaltaan konstruktiivinen. Sen tavoite, henkilöstökyselyn käytön mallintaminen, vastasi tyypillistä konstruktiivisen tutkimuksen tutkimustehtävää. Kehittämishanke eteni konstruktiivisen tutkimuksen vaiheita mukaillen: ensin tunnistettiin käytännön ongelma ja perehdyttiin aihealueeseen, sen jälkeen innovoinnin avulla kehitettiin ratkaisumalli ja osoitettiin sen toimivuus. Lopuksi analysoitiin tuloksia ja arvioitiin niiden sovellettavuutta.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi Lahden Työn Paikka Oy:n henkilöstökyselyn toteutuksen toimintamalli, joka kytkeytyy organisaation talousarvioprosessiin. Toiminta-mallissa on kolme kriittistä vaihetta: 1) kyselyn toteutus ja tulosten analysointi, 2) kehittämistoimien innovointi ja 3) kehittämissuunnitelmien laadinta ja viestintä niiden toteutuksen etenemisestä. Henkilöstökyselyn onnistuneen toteutusmallin kriittisiä menestystekijöitä on henkilöstön riittävä perehdytys kyselyn taustaan ja teknisiin vastausohjeisiin, organisaation strategian huomiointi kehittämisteeman valinnassa, johdon ja henkilöstön sitoutuminen valittuun kehittämisteemaan, osallistavien menetelmien käyttö kehittämistoimien innovoinnissa, kehittämissuunnitelmien kytkeminen oikealle organisaatiotasolle ja systemaattinen viestintä laadituista kehittämissuunnitelmista ja niiden pohjalta toteutetuista toimenpiteistä koko henkilöstölle.
Tämän kehittämishankkeen jatkokehittämishanke voisi olla laaditun henkilöstökyselyn käytön mallinnuksen käytännön toimivuuden arviointi. Jatkossa voisi myös selvittää, onko mallinnetulla henkilöstökyselyn käytöllä vaikutusta työelämän laatua mittaavaan indeksiin ja millaisia vaikutuksia indeksin nousemisella olisi organisaation taloudelliseen tulokseen tai palveluiden vaikuttavuuteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste