Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkopalvelun hyödyntäminen asiakasrajapinnan palvelutehtävässä, case: Tapiola Pankki Oy

Kosonen, Annina (2010)

 
Avaa tiedosto
VALMIS.pdf (326.4Kt)
Lataukset: 


Kosonen, Annina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311390
Tiivistelmä
Nykyaikaisen organisaation palvelukanava on laajentunut perinteisen kivijalkaliikkeen lisäksi sähköisiin palvelukanaviin. Internetin kautta tarjotut palvelut ohjaavat kuluttajia yhä enemmän itsepalvelupisteille ja tuovat uuden kontaktipinnan yrityksen ja asiakkaiden välille. Tämä opinnäytetyö on tehty Tapiola-ryhmän Verkkopalvelut-osaston toimeksiantona selvittää Tapiola-ryhmän verkkopalvelukanavan tunnettuutta asiakasrajapinnassa työskentelevien henkilöiden osaamisen ja tiedon tasolla. Näkökulmaksi valikoitui Tapiola-ryhmän Vahinko-Tapiolan omistuksessa oleva Tapiola Pankki Oy ja sen verkkopalvelun tunnettuus asiakaspalvelijoiden työtehtävässä.

Tutkimuksen teoriataustana käsitellään asiakaspalvelua ja sen laajentumista informaatioteknologian kehityksen myötä sähköiseen palvelukanavaan. Palvelumuotojen kehittyminen muuttaa yrityksen asiakassegmentointia henkilökohtaista palvelua suosiviin sekä itsepalvelua haluaviin kuluttajiin. Asiakaspalvelun merkitystä lähestytään teoriaosiossa pääosin asiakaslähtöisen markkinointiajattelumallin siivittämänä. Asiakaspalvelusta ja sen sähköistyvästä palvelumallista siirrytään katsomaan Internetiä yrityksen näkökulmasta. Internetiä yrityksen merkitysympäristönä käsitellään kolmelta kannalta teoriaosuuden toisena katsantokantana.

Tapiola-ryhmän ja Tapiola Pankin esittely kertoo yhtiön toiminnasta ja palvelukanavista, mitä kautta yhtiön ja asiakkaan välinen vuorovaikutus tapahtuu. Toiminnan kehittämisen edellytyksenä on huomata epäkohdat ja ehostaa ne. Tapiola-ryhmälle tehtävän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin asiakasta osataan toimistolla tai puhelinpalvelussa ohjata tekemään toimeksiannot verkkopalvelussa ja samalla kuinka hyvin asiakaspalvelija itse tuntee ja tietää verkkopalvelussa olevat toiminnot. Opinnäytetyönä laaditun tutkimuksen luonne on kuvaileva tutkimusongelman selvittämisen johdosta. Tutkimusstrategiaksi muodostui havainnoiva toimintatutkimus. Tutkimuksen toteutus tehtiin naamioitumalla asiakkaaksi autenttisen asiakaspalvelutilanteen tavoittelemiseksi. Tutkimusote työhön valikoitui sekä kvalitatiiviseksi (havainnointi, narratologia) että kvantitatiiviseksi (havainnointi). Tutkimustulokset perustuvat asiakaspalvelukokemuksiin, jotka saatiin pankkiasiointiin liittyviä kysymyksiä esittämällä Tapiola-ryhmän toimistoilla sekä soittamalla Tapiola Pankin puhelinpalveluun.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaspalvelijat sekä toimistoilla että puhelinpalvelussa osaavat neuvoa asiakasta verkkopalvelun käytössä, kun asiakas selkeästi ensin ilmoittaa olevansa jo kirjautuneena verkkopalveluun. Tapiola-ryhmän pankkipuolen verkkopalvelu on asiakasrajapinnassa työskentelevällä henkilöstöllä tunnettu ja verkkopalvelussa erilaisten toimeksiantojen teko selvästi sisäistetty. Tutkimus osoittaa kuitenkin ne pankkipalveluita koskevat osa-alueet, joiden toimintojen tunnettuus verkkopalvelussa on asiakaspalvelijoilla osittain heikkoa. Näitä osa-alueita voidaan tulevaisuutta ajatellen parantaa esimerkiksi yrityksen sisäisellä koulutuksella.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste