Pienyrityksen kehittäminen sukupolvenvaihdoksen jälkeen
Laakkonen, Hanna (2019)
Laakkonen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712155
Tiivistelmä
Vuosittain yrittäjiä jää eläkkeelle ja yrityksen jatkajat etsivät keinoja kehittää yritystä. Tässä työssä tutkittiin sukupolvenvaihdoksen jälkeistä kehittämistä viidessä pienyrityksessä. Ensinnäkin selvitettiin, mitä perusteita yrityksen jatkamiselle oli ja kuinka sukupolvenvaihdosta valmisteltiin yrityksessä. Toiseksi selvitettiin, kuinka yrityksen kehittämistarpeita oli kartoitettu ja kuinka yritystä oli kehitetty sukupolvenvaihdoksen jälkeen.
Tutkimusta varten aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Viiden haastattelun kohteina olivat perheyrityksen jatkajat. Haastattelun teemat keskittyivät sukupolvenvaihdoksen ja kehittämisen ympärille. Haastatteluilla kerättyä aineistoa verrattiin teoriaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrityksen kehittäminen oli yleistä sukupolvenvaihdoksen jälkeen. Yrityksen kehittäminen oli osa liiketoimintaa ja se koettiin tärkeäksi liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Kehittäminen vaati suunnittelua, mutta käytäntö osoitti, että ilman suunnitteluakin yrityksen kehittäminen oli menestyksellistä. Yritys pystyi kilpailemaan muuttuvilla markkinoilla kehittämisen avulla.
Tutkimusta varten aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Viiden haastattelun kohteina olivat perheyrityksen jatkajat. Haastattelun teemat keskittyivät sukupolvenvaihdoksen ja kehittämisen ympärille. Haastatteluilla kerättyä aineistoa verrattiin teoriaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrityksen kehittäminen oli yleistä sukupolvenvaihdoksen jälkeen. Yrityksen kehittäminen oli osa liiketoimintaa ja se koettiin tärkeäksi liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Kehittäminen vaati suunnittelua, mutta käytäntö osoitti, että ilman suunnitteluakin yrityksen kehittäminen oli menestyksellistä. Yritys pystyi kilpailemaan muuttuvilla markkinoilla kehittämisen avulla.