Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Myyntityön tunteita herättävien osien onnistumista mittaavan kyselyn kehittäminen

Vierre, Janina (2010)

 
Avaa tiedosto
Vierre_Janina.pdf (888.5Kt)
Lataukset: 


Vierre, Janina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610588
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja, Winestate Oy, on viinejä maahantuova ja markkinoiva yritys, jonka toiminta perustuu business to business eli b to b -kauppaan. Winestate Oy:n pääasiakkaita ovat Alko, tukut, hotelli- ja ravintola-alan yritykset - eli Hotel, Restaurant ja Catering - eli HoReCa-sektori sekä viinien verottomat myyntipisteet, kuten laivat ja lentokentät. Opinnäytteessäni pohdin, miten tunteet vaikuttavat b to b –ostaja-asiakkaan päätöksiin HoReCa-sektorilla. Olen työni tuloksena kehittänyt mittarin, jolla voidaan suuntaa-antavasti selvittää, minkä tyyppisiä tunteita Winestate Oy:n myyjät onnistuvat myyntityöllään herättämään.

B to b -kaupan ostokäyttäytymisen stereotyyppi nähdään usein kylmänä, tehokkaana ja taloudellisesti rationaalisena. Käytännössä edellä mainittu ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä b to b -ostokäyttäytyminen on yhtä inhimillistä kuin kuluttajienkin ostokäyttäytyminen. Kuitenkin b to b -kauppoja tehtäessä mukana toiminnassa on usein enemmän ihmisiä ja kriteerejä, kuin yksittäisten kuluttajien kanssa toimittaessa. Luottamuksellinen suhde myyntiprosessiin osallistuvien kesken on kuitenkin tärkein myyntityön onnistumista edistävä tekijä, sillä ihmiset tekevät ostopäätöksen, eivät yritykset.

Opinnäytteeni produktin, eli tunnekyselyn, ensisijaisena tavoitteena on vastata kysymykseen ”Miten Winestate Oy:n myyjät onnistuvat myyntityön tunteita herättävien osien läpiviemisessä?” Halutaan tietää, millaisia tunteita asiakkaille myyntityön kautta herää ja miten myyntityötä voitaisiin vielä kehittää. Myyntityön kehittämisen kautta taas halutaan tarjota asiakkaille parempaa palvelua.

Olen kehittänyt HoReCa-asiakkaille lähetettävän kyselyn kysymykset kirjallisuuden sekä ravintoloiden viiniostoista päättäville henkilöille tekemieni puhelinhaastattelujen pohjalta. Olen myös haastatellut Winestate Oy:n työntekijöitä sekä Trainer’s Housen valmentajaa. Kyselyssä on kymmenen skaaloihin perustuvaa kysymystä ja lisäksi riippuen vastauksista näihin, saatetaan kyselyssä kysyä muutama avoin kysymys. Kyselyn lopuksi on vielä mahdollisuus avoimen palautteen antoon. Kysymykset käsittelevät myyntityön tunteita herättäviä osia, jotka haas-tattelujen ja kirjallisuuden pohjalta määrittyivät myyjän ja asiakkaan väliseksi vuorovaikutukseksi, yhteydenpidoksi ja luottamukseksi. Lisäksi olen järjestänyt ideoinnin kyselyn lähettämiseen ja analysointiin liittyen Winestate Oy:n henkilökunnalle. Ideoinnin tuloksena syntyi ajatus toimintamallista, jossa HoReCa-asiakkaiden tuntemuksia yrityksen myyntityöstä tullaan mittaamaan jaksoissa, kahdesti vuodessa, jotta saadaan ajan tasalla olevaa palautetta HoReCa-sektorilta. Kysely tullaan toteuttamaan Webropol -ohjelmalla. Kyselyjen lähettäminen tulee olemaan myyjien vastuulla, ja niiden läpikäynnistä ja analysoinnista tulee vastaamaan myyntipäällikkö, mutta myös myyjillä on vastuu läpikäydä saamansa vastaukset. Kyselyjen vastausten raportointi tulee nojaamaan Webropol-ohjelman raportointijärjestelmään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste