Digitaalinen markkinointisuunnitelma design-alan yritykselle
Azabani, Lena; Kouhia, Marisa (2019)
Lataukset:
Azabani, Lena
Kouhia, Marisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712105
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä design-alalla toimivalle toimeksiantajayritykselle kattava digitaalinen markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajayritys on perustettu vuonna 2018 eikä yrityksellä ole käytössään entuudestaan markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyötä aloittaessa yrityksellä oli käytössään ainoastaan yksi markkinoinninkanava. Tavoitteena oli tehdä mahdollisimman konkreettinen suunnitelma, jota toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään liiketoiminnassaan. Opinnäytetyö käsittelee digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia, keinoja sekä opastaa digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen käytännössä. Toimeksiantajan toiveesta käsitellään myös verkkokaupan perustamiseen liittyviä asioita, jotka on otettava huomioon markkinoinnissa. Tietoperustana opinnäytetyölle käytetään sähköisiä- sekä kirjallisia lähteitä sekä opinnäytetyötä varten tehtyjä kyselyitä. Kyselyiden tarkoituksena oli selvittää kuluttajien ja verkkokauppiaiden avulla mahdollisuuksia, kerätä konkreettista tietoa sekä käyttää tuloksia osana tietoperustaa. Lähteiden avulla on kerätty kattavasti tietoa eri aihealueista, joiden tarkoituksena on tarjota mahdollisimman paljon tietoa toimeksiantajalle. Opinnäytetyö on laaja ja aiheita on kuvattu yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyö sisältää kriittistä suhtautumista eri lähteisiin, pohdintaa sekä opiskelijoiden oman ammattitaidon hyödyntämistä aineiston kokoamisessa sekä digitaalisen markkinointisuunnitelman tekemisessä. Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle, sekä muille aloitteleville yrittäjille kattavan tietopaketin erilaisista digitaalisen markkinoinnin keinoista. Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi digitaalinen markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantajayritys tulee hyödyntämään markkinoinnissaan.