Visuaalisuus sisältömarkkinoinnin työkaluna kosmetiikka-alalla
Jylhä, Krista (2019)
Jylhä, Krista
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812640
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kosmetiikka-alan sisällöntuottajien visuaalisen viestinnän taitotasoa sekä selvittää suurimpia haasteita ja kehittämistarpeita. Selvitin myös nykyiseen taitotasoon vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja osaamisen kehittämiseen. Pyrittiin saamaan laaja kokonaiskäsitys ilmiöstä, jossa visuaalisen viestinnän merkitys digimarkkinoinnissa kasvaa huimaa vauhtia.
Työn tarkoituksena ja lopputuotoksena oli luoda opas kosmetiikka-alan sisällöntuottajille visuaalisuuden kannalta huomioitavista seikoista, jotka nousivat tutkimuksen perusteella merkittäviksi. Opas käytännössä kokosi työn teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulokset yhdeksi tiiviiksi tietopaketiksi. Oppaassa käsitellään visuaalisen viestinnän ja sisältömarkkinoinnin hyötyjen jälkeen sisältöjen keskeisimpiä visuaalisia elementtejä ja niiden toteuttamista. Lopussa on tarkistuslista, jonka avulla varmistetaan sisällöntuotannon onnistuminen. Työni on visuaalisten taitojen kehittymisen tärkeyden kannalta merkittävä ja arvokasta tietoa antava. Siitä hyötyvät sisältömarkkinoinnin parissa toimivat henkilöt ja yritykset.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin visuaalisen viestinnän merkityksen kasvuun ilmiönä, sekä sen perusteella visuaalisuuteen sisältömarkkinoinnin työkaluna. Käsittelin ammattikirjallisuuteen, Internet -lähteisiin sekä aiempiin tutkimuksiin peilaten visuaalisen sisältömarkkinoinnin keskeisiä ominaisuuksia ja toteutuskeinoja. Sosiaalisen median kanavista paneuduin syvemmin blogeihin ja Instagramiin, jotka ovat erityisesti kosmetiikka-alalla paljon hyödynnettyjä markkinointikanavia.
Tutkin aihetta sekä systemaattisen havainnoinnin että teemahaastattelun avulla, jolloin kaksi eri menetelmää tukivat toisiaan ja lisäsivät tutkimustulosten luotettavuutta. Tulosten perusteella visuaalisuuden todettiin olevan tehokas sisältömarkkinoinnin työkalu ja saatiin vahva puolto visuaalisuuden merkittävyydelle osana nykypäivän markkinointia. Myös visuaalisen viestinnän vallitsevaa taitotasoa, kehitystarpeita ja näihin vaikuttavia tekijöitä saatiin kartoitettua hyvin ja määritetyt tavoitteet saavutettiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että visuaalisen viestinnän taitoihin kannattaa panostaa tulevaisuudessa yhä enemmän työelämän arvostaessa moniosaamista. Etenkin kosmetiikka-alalla se on lähes välttämätöntä alan hyödyntäessä sisältömarkkinointia niin voimakkaasti. Vallitsevat trendit ja arvot, kuten ekologisuus ja eettisyys vaikuttavat huomattavasti ihmisten ostopäätöksiin tällä alalla, joten näihin on kiinnitettävä huomiota myös markkinoinnissa. Sisältömarkkinoinnin toteuttamisen povattiin tulevaisuudessa lisääntyvän ja tulevan yhä suuremmaksi osaksi kaikilla aloilla työskentelevien henkilöiden työnkuvaa.
Työn tarkoituksena ja lopputuotoksena oli luoda opas kosmetiikka-alan sisällöntuottajille visuaalisuuden kannalta huomioitavista seikoista, jotka nousivat tutkimuksen perusteella merkittäviksi. Opas käytännössä kokosi työn teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulokset yhdeksi tiiviiksi tietopaketiksi. Oppaassa käsitellään visuaalisen viestinnän ja sisältömarkkinoinnin hyötyjen jälkeen sisältöjen keskeisimpiä visuaalisia elementtejä ja niiden toteuttamista. Lopussa on tarkistuslista, jonka avulla varmistetaan sisällöntuotannon onnistuminen. Työni on visuaalisten taitojen kehittymisen tärkeyden kannalta merkittävä ja arvokasta tietoa antava. Siitä hyötyvät sisältömarkkinoinnin parissa toimivat henkilöt ja yritykset.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin visuaalisen viestinnän merkityksen kasvuun ilmiönä, sekä sen perusteella visuaalisuuteen sisältömarkkinoinnin työkaluna. Käsittelin ammattikirjallisuuteen, Internet -lähteisiin sekä aiempiin tutkimuksiin peilaten visuaalisen sisältömarkkinoinnin keskeisiä ominaisuuksia ja toteutuskeinoja. Sosiaalisen median kanavista paneuduin syvemmin blogeihin ja Instagramiin, jotka ovat erityisesti kosmetiikka-alalla paljon hyödynnettyjä markkinointikanavia.
Tutkin aihetta sekä systemaattisen havainnoinnin että teemahaastattelun avulla, jolloin kaksi eri menetelmää tukivat toisiaan ja lisäsivät tutkimustulosten luotettavuutta. Tulosten perusteella visuaalisuuden todettiin olevan tehokas sisältömarkkinoinnin työkalu ja saatiin vahva puolto visuaalisuuden merkittävyydelle osana nykypäivän markkinointia. Myös visuaalisen viestinnän vallitsevaa taitotasoa, kehitystarpeita ja näihin vaikuttavia tekijöitä saatiin kartoitettua hyvin ja määritetyt tavoitteet saavutettiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että visuaalisen viestinnän taitoihin kannattaa panostaa tulevaisuudessa yhä enemmän työelämän arvostaessa moniosaamista. Etenkin kosmetiikka-alalla se on lähes välttämätöntä alan hyödyntäessä sisältömarkkinointia niin voimakkaasti. Vallitsevat trendit ja arvot, kuten ekologisuus ja eettisyys vaikuttavat huomattavasti ihmisten ostopäätöksiin tällä alalla, joten näihin on kiinnitettävä huomiota myös markkinoinnissa. Sisältömarkkinoinnin toteuttamisen povattiin tulevaisuudessa lisääntyvän ja tulevan yhä suuremmaksi osaksi kaikilla aloilla työskentelevien henkilöiden työnkuvaa.
