Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteiskuntavastuun vaikutus palvelutuotantoon Länsi-Uudenmaan matkailualueella

Miettinen, Tomi (2019)

 
Avaa tiedosto
Miettinen_Tomi.pdf (1.207Mt)
Lataukset: 


Miettinen, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812837
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yhteiskuntavastuun vaikutuksen merkitystä Länsi-Uudenmaan alueen matkailuun. Tutkimuksessa selvitettiin miten tutkittavissa yrityksissä tiedostetaan yhteiskuntavastuun merkitys ja miten yleisen yhteiskuntavastuun tietoisuuden lisääntyminen ihmisten keskuudessa on vaikuttanut tutkimuksessa mukana olevien yritysten toimintaan sekä arvoihin. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Caito-hanke.

Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yhteiskuntavastuun eri osa-alueita, joita ovat taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövastuut. Lisäksi opinnäytetyössä sivutaan kestävän matkailun käsitteistöä. Teoriaosuudessa käsitellään yhteiskuntavastuun, yritysvastuun ja kestävään kehitykseen liittyviä tutkimuksia sekä muita tieteellisiä julkaisuja.

Tutkimus suoritettiin käyttämällä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelulomake tehtiin strukturoituna. Haastattelulomake lähetettiin Länsi-Uudenmaalla toimiville matkailuyrityksille.

Tutkimuksen haastattelulomake lähetettiin sähköpostitse 43 yritykselle. Lomakekyselyyn vastasi näistä yrityksistä viisi yritystä. Myöhemmin tutkimusta täydennettiin lähettämällä näiden 43 yrityksen lisäksi sähköpostikysely vielä kuudelle muulle yritykselle. Näitä kuutta yritystä pyydettiin osallistumaan lomakehaastattelun lisäksi teemahaastatteluun puhelimitse. Jälkimmäiseen kyselyyn vastasi yksi yritys, jolle tehtiin täydentävä haastattelu puhelimitse. Haastattelu suoritettiin puolistrukturoituna haastatteluna, joka on aineistonkeruumenetelmänä joustava tapa kerätä aineistoa. Tähän opinnäytetyöhön sisälletyt haastattelut käsiteltiin anonyyminä, eikä vastanneiden yritysten nimiä mainita tässä tutkimuksessa.

Tutkimuksen tulosten mukaan yhteiskuntavastuun toteuttaminen matkailussa koettiin kohdeyrityksissä tärkeäksi. Vastuullisen yritystoiminnan merkitys kasvaa kaikenkokoisissa yrityksissä ja sitä pidetään kilpailutekijänä. Kuitenkaan tutkimuksen mukaan yrityksen yhteiskuntavastuun toteuttaminen ei näy asiakkaitten tehdessä ostopäätöksiä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste