Vertikaalin muotoiluprosessin kehittäminen
Collan-Karikoski, Susanna (2019)
Collan-Karikoski, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812855
Tiivistelmä
Organisaatioiden on pystyttävä nopeasti valikoimaan juuri oikeat liiketoiminta-aihiot monien, samoista resursseista kilpailevien, aihioiden joukosta. Palveluiden kohdalla kaupalliset mahdollisuudet eivät perustu pelkkään osto- ja myyntihinnan välisen katteen tuotto-odotukseen, vaan asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää malli muotoiluprosessista, jolla Yritys X:n on mahdollista analysoida liiketoiminta-aihionsa kaupallisuuden mahdollisuuksia ja tunnistaa monen aihion joukosta se kaupallisesti kaikkein potentiaalisin ottamatta kantaa palvelun tuotannon hintaan tai volyymiin.
Tämän opinnäytetyön kehitystyön pohjaksi tutkittiin Yritys X:n innovaatio- ja yhteisluontikyvykkyyksiä ja perusteltiin sen ansaintalogiikkaa alustatalouden avulla sekä tarkasteltiin yrityksen kasvua jarruttavia tekijöitä visiotyöskentelyn, strategioiden ja palveluinnovaatioiden avulla. Uuden muotoiluprosessin luomista varten perehdyttiin palvelumuotoilun menetelmään ja markkinamuotoiluun. Opinnäytetyön empiirisessä osassa suoritettiin yhteiskehittämisen työpaja, jossa koko yrityksen henkilökunta otettiin mukaan tutkimaan liiketoiminta-aihion kaupallisuutta. Työpajassa pohdittiin tuotteen tuomaa hyötyä usealle asiakassegmentille ja pohdittiin mahdollisuuksia muotoilla tuotetta niin, että mahdolliset negatiiviset seuraukset palvelun käytöstä minimoituvat. Empiirisessä osassa sovellettiin palvelumuotoilun prosessia. Muotoiluprosessi yhteisluotiin vastaamalla kartoitettuihin asiakastarpeisiin osassa esiteltyjen tietojen ja menetelmien keinoin. Prosessista syntyi konkreettinen malli, jota voidaan käyttää jatkossa liiketoiminta-aihion kaupallisuuden arviointia varten. Jatkokehitysehdotuksena esitettiin jatkuvaa prosessia, jossa jokainen yrityksen tuotannossa oleva liiketoiminnan osa asetetaan alttiiksi kriittiselle muotoiluprosessia hyödyntävälle tarkastelulle aika ajoin. Pitkän seuranta-ajanjakson jälkeen olisi myös hyvä pysähtyä arvioimaan nyt syntyneen muotoiluprosessin toimivuutta ja hyödyllisyyttä yrityksen kasvun ja liikevaihdon generoitumisen kannalta.
Tämän opinnäytetyön kehitystyön pohjaksi tutkittiin Yritys X:n innovaatio- ja yhteisluontikyvykkyyksiä ja perusteltiin sen ansaintalogiikkaa alustatalouden avulla sekä tarkasteltiin yrityksen kasvua jarruttavia tekijöitä visiotyöskentelyn, strategioiden ja palveluinnovaatioiden avulla. Uuden muotoiluprosessin luomista varten perehdyttiin palvelumuotoilun menetelmään ja markkinamuotoiluun. Opinnäytetyön empiirisessä osassa suoritettiin yhteiskehittämisen työpaja, jossa koko yrityksen henkilökunta otettiin mukaan tutkimaan liiketoiminta-aihion kaupallisuutta. Työpajassa pohdittiin tuotteen tuomaa hyötyä usealle asiakassegmentille ja pohdittiin mahdollisuuksia muotoilla tuotetta niin, että mahdolliset negatiiviset seuraukset palvelun käytöstä minimoituvat. Empiirisessä osassa sovellettiin palvelumuotoilun prosessia. Muotoiluprosessi yhteisluotiin vastaamalla kartoitettuihin asiakastarpeisiin osassa esiteltyjen tietojen ja menetelmien keinoin. Prosessista syntyi konkreettinen malli, jota voidaan käyttää jatkossa liiketoiminta-aihion kaupallisuuden arviointia varten. Jatkokehitysehdotuksena esitettiin jatkuvaa prosessia, jossa jokainen yrityksen tuotannossa oleva liiketoiminnan osa asetetaan alttiiksi kriittiselle muotoiluprosessia hyödyntävälle tarkastelulle aika ajoin. Pitkän seuranta-ajanjakson jälkeen olisi myös hyvä pysähtyä arvioimaan nyt syntyneen muotoiluprosessin toimivuutta ja hyödyllisyyttä yrityksen kasvun ja liikevaihdon generoitumisen kannalta.