Sijoittajakäyttäytymisen eroja sukupuolten ja ikäryhmien kesken sekä niiden välillä: Case OP Kymenlaakso
Koskikuru, Alex (2019)
Koskikuru, Alex
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912894
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajana toimivan OP Kymenlaakson sijoittaja-asiakkaiden sijoittajakäyttäytymistä sukupuolten ja ikäryhmien kesken sekä niiden välillä. Tutkimusaineisto koostui täysi-ikäisistä sijoittaja-asiakkaista, joilla oli osakkeita, rahastoja tai strukturoituja sijoitustuotteita ja joiden sijoitussalkkujen arvot olivat 100 – 50 000 euroa.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin työn teoriaosuudella, jossa esitettiin työn kannalta tärkeät kokonaisuudet, kuten muun muassa rahoitusmarkkinat, sijoitussuunnitelma sekä tutkimuksessa tarkasteltavat sijoitustuotteet. Teoriaosuudessa selvitettiin, mistä säästämisessä ja sijoittamisessa on kyse, miten sijoittamisessa voi saavuttaa onnistuneesti tavoitteet ja mitä sijoitustuotteiden valitsemisessa tulisi ottaa huomioon.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, koska tutkimuksen tavoite oli selvittää määrällisesti, miten sijoittajaprofiilit, sijoitustuotteet ja säännöllinen säästäminen ovat jakautuneet vertailuryhmien kesken ja niiden välillä. Tutkimuksen alkuvaiheessa asetettiin työlle hypoteeseja. Tutkimusprosessin edetessä luokiteltiin ikäryhmät ja selvitettiin muuttujien osuudet ristiintaulukointia hyödyntäen SPSS-sovellusta. Tämän jälkeen tutkimustulokset luotiin Excel-sovellusta käyttäen helposti luettaviksi taulukoiksi.
Tutkimustuloksia verrattiin työssä asetettuihin hypoteeseihin. Lopulta tutkimustuloksista tehtiin johtopäätöksiä myös aiempia tutkimuksia hyödyntäen ja näiden avulla työssä esitetiin toimeksiantajalle OP Kymenlaaksolle kehitysehdotuksia. Työssä esitetyt tulokset olivat sellaisia, joita OP Kymenlaakso voi käyttää avuksi ymmärtääkseen paremmin sijoittaja-asiakkaidensa käyttäytymistä ja kehittää tämän avulla myös liiketoimintaansa. Lisäksi tulokset auttavat toimeksiantajaa kohdentamaan markkinointia paremmin tietyille kohderyhmille.
The thesis explores investor behavior among and between the different gender and age groups of the client company’s, OP Kymenlaakso’s, investor clients. The participants of the study included adult investors with shares, funds or structured investment products with investment portfolio values between 100 and 50,000 euros.
The research problem was approached in the thesis’ theoretical part where the main entities, such as, financial markets, investment planning, and the investment products examined in this study, were presented. The theoretical part examines what savings and investing are, how to successfully achieve goals in investing and what factors should be considered when choosing investment products.
The empirical part of the thesis was carried out as a quantitative study, as the aim was to quantify how investor profiles, investment products and regular savings are distributed between and within the reference groups.
Hypotheses were set for the thesis at the initial stage. As the research process progressed, age groups were classified, and the proportions of variables were crosstabulated using the SPSS software. After that, the data was transformed into more easy-to-read tables by using Excel.
The results of the study were compared with the hypotheses set initially. Finally, by utilizing previously conducted research as well, conclusions were drawn from the results. These were then used to present development proposals for OP Kymenlaakso. The company can use the results to better understand the behavior of their investor clients and thus develop their business accordingly. In addition, the research results help the client company to allocate their target marketing to specific target groups.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin työn teoriaosuudella, jossa esitettiin työn kannalta tärkeät kokonaisuudet, kuten muun muassa rahoitusmarkkinat, sijoitussuunnitelma sekä tutkimuksessa tarkasteltavat sijoitustuotteet. Teoriaosuudessa selvitettiin, mistä säästämisessä ja sijoittamisessa on kyse, miten sijoittamisessa voi saavuttaa onnistuneesti tavoitteet ja mitä sijoitustuotteiden valitsemisessa tulisi ottaa huomioon.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, koska tutkimuksen tavoite oli selvittää määrällisesti, miten sijoittajaprofiilit, sijoitustuotteet ja säännöllinen säästäminen ovat jakautuneet vertailuryhmien kesken ja niiden välillä. Tutkimuksen alkuvaiheessa asetettiin työlle hypoteeseja. Tutkimusprosessin edetessä luokiteltiin ikäryhmät ja selvitettiin muuttujien osuudet ristiintaulukointia hyödyntäen SPSS-sovellusta. Tämän jälkeen tutkimustulokset luotiin Excel-sovellusta käyttäen helposti luettaviksi taulukoiksi.
Tutkimustuloksia verrattiin työssä asetettuihin hypoteeseihin. Lopulta tutkimustuloksista tehtiin johtopäätöksiä myös aiempia tutkimuksia hyödyntäen ja näiden avulla työssä esitetiin toimeksiantajalle OP Kymenlaaksolle kehitysehdotuksia. Työssä esitetyt tulokset olivat sellaisia, joita OP Kymenlaakso voi käyttää avuksi ymmärtääkseen paremmin sijoittaja-asiakkaidensa käyttäytymistä ja kehittää tämän avulla myös liiketoimintaansa. Lisäksi tulokset auttavat toimeksiantajaa kohdentamaan markkinointia paremmin tietyille kohderyhmille.
The thesis explores investor behavior among and between the different gender and age groups of the client company’s, OP Kymenlaakso’s, investor clients. The participants of the study included adult investors with shares, funds or structured investment products with investment portfolio values between 100 and 50,000 euros.
The research problem was approached in the thesis’ theoretical part where the main entities, such as, financial markets, investment planning, and the investment products examined in this study, were presented. The theoretical part examines what savings and investing are, how to successfully achieve goals in investing and what factors should be considered when choosing investment products.
The empirical part of the thesis was carried out as a quantitative study, as the aim was to quantify how investor profiles, investment products and regular savings are distributed between and within the reference groups.
Hypotheses were set for the thesis at the initial stage. As the research process progressed, age groups were classified, and the proportions of variables were crosstabulated using the SPSS software. After that, the data was transformed into more easy-to-read tables by using Excel.
The results of the study were compared with the hypotheses set initially. Finally, by utilizing previously conducted research as well, conclusions were drawn from the results. These were then used to present development proposals for OP Kymenlaakso. The company can use the results to better understand the behavior of their investor clients and thus develop their business accordingly. In addition, the research results help the client company to allocate their target marketing to specific target groups.